پایگاه خبری ندای انقلاب - پربيننده ترين عناوين فرهنگی هنری :: rss_full_edition http://www.nedayeenghelab.com/vsngrt194kjoa.pra.html Tue, 18 Sep 2018 10:03:43 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.nedayeenghelab.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحلیلی ندای انقلاب http://www.nedayeenghelab.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحلیلی ندای انقلاب آزاد است. Tue, 18 Sep 2018 10:03:43 GMT فرهنگی هنری 60 بیش از ۲۵ صحابی پیامبر(ص) در کربلا حضور داشتند / انحرافی که زمینه وقوع رویداد عاشورا شد http://www.nedayeenghelab.com/vdchwvnxz23n-zd.tft2.html به گزارش ندای انقلاب، کاروان امام حسین(ع) در مسیر حرکت خود به سوی کربلا با وقایع بسیار متعددی روبرو بود. با مطالعه این وقایع می‌توان به نکات عبرت‌آموز فراوانی از جهت معرفتی و سیاسی دست یافت؛ زیرا قیام امام حسین(ع) قیامی یک‌جانبه نبود بلکه برنامه‌ای منسجم و به هم‌پیوسته و دارای لایه‌های متعدد معرفتی بود که در اوج این لایه‌ها، بُعد تمدنی این حادثه تاریخی است. عدم نگرش صحیح و معرفتی به ماجرای امام حسین(ع) و جریان عاشورای حسینی از یک سو پای خرافات را به مجالس روضه و منبر باز می‌کند و از دیگر سو جامعه را در قبال هجمه شبهات واکسینه نمی‌کند. این شبهات مسأله‌ای است که هر ساله در ماه محرم از سوی معاندان و یا جاهلان جامعه مذهبی را تهدید می‌کند و باعث می‌شود گاهاً تخم شبهه در دل جوانان به ویژه نوجوانان نهادینه شود. این چالش بهانه‌ای شد تا خدمت حجت‌الاسلام سیدمحمد علی برقعی رضوی، استاد حوزه و دانشگاه برسیم تا درباره این مسائل گفت‌وگویی داشته باشیم. وی که عضو جامعه مبلغین تهران و کارشناس دفتر آیت الله سیستانی است، در قسمتی از این گفت‌وگو می‌گوید: اگر یک هندو که دین مشخصی ندارد از امام حسین(ع) پس از هزار و ۴۰۰ سال تأثیر می‌گیرد و کشور خود را از ظلم و استبداد آزاد می‌کند، چطور می‌توان گفت عاشورا در کربلا متوقف شد؟ اگر این عده دین ندارند، اعلام کنند ما متدین نیستیم و اگر دین دارند، باید به خدا هم نعوذا بالله اشکال گرفت که چرا داستان انبیای گذشته از آدم(ع) تا خاتم را در قرآن مطرح می‌کند؟ این عده مصداق این آیه از قرآن هستند: «آنان که زندگانی دنیا را بر آخرت مقدم و محبوب‌تر دارند و خلق را از راه خدا باز دارند و آن راه راست را (به شک و شبهات) کج کنند، آنان در گمراهی بسیار دورند». * نگاهی که اکنون در قبال ماجرای کاروان حسینی و جریان کربلا وجود دارد، مبتنی بر نگاه تاریخی است در حالی که قیام اباعبدالله(ع)‌ دارای ابعاد متعددی است. تا چه حد به سایر ابعاد عاشورا توجه شده است؟ ما باید هدف قیام اباعبدالله(ع) را بیان کنیم تا اینکه بخواهیم با ماجرای کربلا شعاری برخورد کنیم. همان طور که گفتید ما اکنون اکثراً از منظر تاریخی و برای ایجاد شور در مردم به تاریخ امام حسین(ع) و عاشورا می‌پردازیم. البته شور و حماسه بسیار مهم و ضروری است و نمی‌توان از برکات آن گذشت. حماسه جزء لاینفک مسأله عاشوراست اما این جریان ابعاد دیگری هم دارد که نیاز است بیشتر به آنان پرداخته شود. اکنون مراسم‌هایی که برگزار می‌شود اندک‌ زمانی را به سخنران اختصاص می‌دهند و بیشتر مجلس را به روضه‌خوانی می‌پردازند و این مسأله یک آسیب است. در حالی که آنچه که باعث شد عاشورا اتفاق بیفتد،‌ عدم معرفت و شعور به امام حیّ بود. اصلاً در آن زمان بودند محبانی از اهل‌بیت(ع) که به دلیل ضعف معرفتی امام را همراهی نکردند اما در این سو می‌بینیم یک فرد مسیحی و یا یک عثمانی‌مذهب وارد کاروان اباعبدالله(ع) می‌شود. متأسفانه گاهی اهداف اصلی در لابلای ظاهر قضایا گم می‌شوند. امام حسین(ع) در سخنانی برخی اهداف قیام را به حنفیه اینطور مطرح فرمودند: «من از روى خود خواهى و خوشگذرانى و یا براى فساد و ستمگرى قیام نکردم، من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم؛ قصد کردم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی‌طالب عمل کنم ؛ إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصلاح فى أُمَّةِ جَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبی‌طالِب». پس امام حسین(ع) یک مصلح و اصلاح‌طلب بود،‌ اما اصلاح‌‌طلب واقعی. مطالعه عاشورا بدون پیشینیه تاریخی انحراف فکری ایجاد می‌کند * با بررسی ظاهری ماجرای عاشورای حسینی شاید این برداشت شود که حضرت با شکست مواجه شدند؛ اتفاقاً کسانی که اهل شبهه‌افکنی هستند این مسأله را دستاویز قرار می‌دهند و مطرح می‌کنند اگر قرار بود شکست باشد،‌ چرا حضرت قیام کرد؟ از چه منظری به واقعه عاشورا بنگریم تا حقیقتاً قیام اباعبدالله(ع) را قیامی پیروزمند ببینیم؟ نگاه به ماجرای امام حسین(ع) و عاشورا بدون پیشینیه آن و بدون در نظر گرفتن نگاهی تمدنی و آینده‌ محورانه انسان را درون شبهات غرق می‌کند. امام(ع)‌ به عنوان خلیفه خداوند و عامل پیاده‌سازی برنامه خداوند در پهنه عالم هستند و بدون اذن خداوند حرکت نمی‌کنند؛ این قسمت که عرض کردم، باشد برای شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع). اما از جهت تاریخی باید گفت ۷۰ روز پس از واقعه غدیر انحرافی ایجاد شد که تبعات آن تا زمان امام حسین(ع) ادامه یافت تا جایی که همین مسلمانان امام(ع) را به قتل رساندند و با قصد قربت الهی هم این گناه نابخشودنی را انجام دادند. این انحرافی که عرض شد، همان سقیفه بنی‌ساعده بود که باعث شد حکومت از دست اهلش خارج شود. چون همگان می‌دانستند تنها کسی که صلاحیت خلافت بر مسلمین را داشت، علی بن ابی‌طالب(ع) بود. ابن ابی‌الحدید معتزلی که شرح نهج‌البلاغه را نوشته در بخشی از مقدمه خود می‌گوید: «الحمُد لله الّذی قَدّمَ المفضول علی الفاضلِ لِمصَلَحَتِه؛ حمد و ستایش خدا را می‌کنم که شخص مفضول را بر فاضل به علت مصلحت مقدم داشت». هرچند این عبارت ایراد معرفتی دارد، اما فهم اینکه امام(ع) را فاضل بر دیگران می‌داند باز جای شکر دارد. اما خداوند به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کند و می‌فرماید: « هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ؛ آیا کسی که می‌داند با کسی که نمی‌داند یکسان است؟». امت اسلام به جایی رسید که فرق امیرالمؤمنین(ع) را در محراب نماز شکافت و بر پای امام حسن مجتبی(ع) در کنار یارانش خنجر دشمنی فرو برد و به آن نحوه‌ای که در تاریخ آمده است، به شهادت رساندند. این در حالی بود که اندک زمانی از صدر اسلام گذشته بود. در چنین شرایطی امام(ع) به اذن الهی مأموریت یافتند امت اسلام را با قیامشان و خونشان احیا کنند و همینطور هم شد. لذا در آن زمان حاکمیت که باید در دستان امام معصوم و رهبری الهی باشد، در دست عده‌ای بود که نه تنها صلاحیت نداشتند بلکه ضد ارزش‌های اسلامی رفتار می‌کردند و بر واجبات و محرمات تقید نداشتند و سگ‌بازی و شراب‌خواری می‌کردند. در این شرایط بود که امام حسین(ع) فرمودند فاتحه اسلام خوانده شد چرا که امت به کسی مثل یزید مبتلا شد؛ وَ عَلَى الاِسْلامِ اَلسَّلامُ اِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّهُ بِراع مِثْلَ یَزیدَ» حضرت نفرمود «خود یزید» بلکه فرمود مثل یزید؛ یعنی اشاره به صفات پست او دارد که شراب را بر خود حلال کرده بود و به مطربی و ... می‌پرداخت. امت اسلام به جایی رسید که فرق امیرالمؤمنین(ع) را در محراب نماز شکافت و بر پای امام حسن مجتبی(ع) در کنار یارانش خنجر دشمنی فرو برد و به آن نحوه‌ای که در تاریخ آمده است، به شهادت رساندند. این در حالی بود که اندک زمانی از صدر اسلام گذشته بود. در چنین شرایطی امام(ع) به اذن الهی مأموریت یافتند امت اسلام را با قیامشان و خونشان احیا کنند و همینطور هم شد. امام حسین(ع) بدون دعوت کوفیان هم قیام می‌کرد اگر مردم کوفه هم امام حسین(ع) را دعوت نمی‌کردند،‌ حضرت قیام می‌کرد؛ زیرا خلافت داشت از جانب یک شخص فاسق موروثی می‌شد. یک ظالمی به حکومت منصوب شده بود که مردم هم اعتراضی در ظاهر نداشتند. کسانی هم که معترض بودند و به دلایلی ترس خود را علنی نمی‌کردند، به امام(ع)‌ نامه زدند که ما خسته شدیم و به سوی کوفه بیا تا حکومت را به تو بدهیم. از جهت آینده‌نگرانه نیز نتیجه ظاهری قیام امام(ع) را شما در استقبال شیعیان از امام رضا(ع) در ایران ببینید. نتیجه این قیام را باید در دوران امام باقر(ع)‌ و امام صادق(ع) دید که جامعه اُموی به سوی محب اهل‌بیت(ع)‌تبدیل شد. حتی اهل سنت هم به سوی محبت اهل‌بیت(ع) آمدند. اینها تبعات مثبت خون امام حسین(ع)‌ است. اما همین امت با خود امام حسین(ع) چه کردند؟ سید بن طاووس می‌گوید سی هزار مرد جنگاور بر او روی آوردند و می‌پنداشتند که از این امت هستند و همگی آنان با ریختن خون او به خدای عزوجل تقرب می‌جستند؛ اَزْدَلَفٍ عَلیهِ ثلاثونَ اَلْفٍ رَجُلٍ یَزْعُمونَ اَنّهمْ مِن هذهِ الْاُمّةٍ کُلُّ یَتَقََرّبُ اِلَی اللهِ عَزّوجلّ بِدَمَهِ» یا روز عاشورا عمر سعد (لعنة الله علیه) می‌گوید «ای لشکریان خدا سوار شوید و شما را بر بهشت بشارت باد؛ یا خَیْلَ اللّهِ ارْکَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری». امام حسین(ع) در روز عاشورا حدود ۱۰ خطبه خواندند. در یکی از خطبه‌ها وقتی به سمت خیمه بازگشتند‌،‌ حضرت زینب(س) از ایشان سؤال کردند مگر شما خودتان را معرفی نکردید؟ فرمود چرا قبول نکردند: حضرت گفت «اِنَّ هوُلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَهَ الشَّیْطانِ، وَ تَرَکُوا طاعَهَ الرَّحْمنِ؛ اینها ملازم شیطان شدند و طاعت خداوند رحمان را ترک کردند»؛ این سی هزار نفر از آنجایی که هدف را گم کردند،‌ به راحتی فریب شیطان را خوردند. ارزش‌های حسینی را به بهانه عزاداری به حاشیه نکشانیم * ظاهراً در تواریخ نوشته شده عده اصحاب امام حسین(ع)‌ بیش از این‌ها بوده است! نظر شما چیست؟ مقاتل آمار را تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر هم نوشته‌اند. در شب عاشورا زمانی که امام حسین(ع) اعلام کردند مسیرشان شهادت است، عده زیادی از کاروان جدا شدند. بنابراین علما و مداحان باید توجه کنند فضای هیئت را پر از شور و احساسات و عزاداری نکنند بلکه بیشتر از این باید ارزش‌های نهفته در کربلا را مطرح کنند. اگر اهداف عاشورا را که همان اقامه به عدل و احیای ارزش‌هایی مثل نماز است به حاشیه بکشانیم یک نوع انحراف است. انقلاب اسلامی به پشتوانه آموزه‌های حسینی شکل گرفت و دفاع مقدس با شعارهای عاشورایی پیش رفت؛ این مسأله را بارها امام(ره) در سخنرانی‌های خویش مطرح کردند و ما نیز شاهدان عینی بودیم. هرچند اکنون همین گونه است؛ حضور مردم عزیز در راهپیمایی‌های موسمی در کشور و مقابله با سختی‌ها نشان از روحیه عاشورایی مردم ما دارد. این اثرگذاری به صورت تکوینی در نهاد شیعه است، اما ما وظیفه داریم ایرادات را متوجه شویم و فرصت‌ها را تقویت کنیم. بیش از ۲۵ صحابی پیامبر(ص) در کربلا حضور داشتند نکته قابل عبرت اینجاست که از دیگر سو تصور می‌کنیم اصحاب پیامبر(ص) در کربلا فقط حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بودند. در حالی که نقل شده بیش از ۲۵ صحابی پیامبر(ص) در کربلا حضور داشتند که یکی از آن‌ها زید بن ارقم بود، اما در مقابل فرزند رسول خدا(ص) قرار گرفت. او روز یازدهم در مجلس ابن زیاد از خواب غفلت بیدار شد و برخاست و گفت «ای ابن زیاد چوب‌دستی‌ات را بردار، چرا که من رسول خدا(ص) را دیدم که لبان مبارکش را بر این لب و دهان می‌نهاد، (و آنها را می‌بوسید) آنگاه با صدای بلند گریه کرد.» در اینجا ابن زیاد گفت: «ای دشمن خدا خداوند چشمانت را گریان کند! اگر پیرمرد فرتوتی نبودی که عقلت را از دست داده‌ای، به یقین گردنت را می‌زدم». سپس زید مجدد به مذمت ابن زیاد پرداخت و از مجلس خارج شد. ضعف معرفتی برخی افراد را از همراهی با امام بازداشت بنابراین ملاحظه می‌کنیم که مردم دچار چه فتنه و جهالت و تاریکی غفلت شده بودند. آن‌ها نماز می‌خواندند اما هادی و امام خویش را نمی‌شناختند. این به ما می‌آموزد باید معرفتمان به امام عصر خویش را افزایش دهیم و اکتفا به این مقدار نکنیم. خیلی از افرادی که با امام همراهی نکردند، در نهایت در بخش معرفتی ضعف داشتند؛ عمده کسانی که به جای همراهی، امام را نصیحت کردند اینگونه بودند. وقتی به معرفت دست یافتیم، آن زمان موضوع ولایت فقیه یک امر سیاسی نیست بلکه یک امر مقدس و عقیدتی است و در امتداد خط امامت قرار خواهد گرفت. در این بین مراکزی که عهده‌دار ترویج معارف دینی هستند‌، وظیفه بیشتری در قبال جامعه دارند. انتقادی که از مراجع ذی‌صلاح در امور تبلیغات داریم این است که هفته اول محرم را هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری می‌کنند و پس از آن تعطیل می‌شود در حالی که یکی از فروع دین ما همین مسأله است. تمام کسانی که می‌توانند در زمینه امام حسین(ع) و عاشورا کار کنند، باید به مردم جهت‌ معرفتی دهند. نگاه معرفتی به قدری اهمیت دارد که در روایت فرموده‌اند اگر کسی به معرفت امام نرسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. برادران اهل سنت ۲۳ سالِ پیامبر(ص) دارند،‌ اما شیعه ۲۶۰ سال در محضر اهل عترت(ع)‌ است و معارف فراوانی در این بازه زمانی از سوی معصومین(ع) بیان شده است. لذا در ایام خاص که مربوط به این انوار مقدس است،‌ صرفاً تک‌بُعدی نباید نگاه شود و مهم‌تر از آن باید به معرفت‌افزایی پرداخت. آموزه‌های عاشورا مانند چشمه جوشان در تمام زمان‌ها جریان دارد * یکی از شبهاتی که در جامعه هر ساله مطرح است، می‌گویند امام حسین برای ۱۴۰۰ سال گذشته است؛ لذا لزومی ندارد به این ماجرا بپردازیم. پاسخ شما به این مسأله چیست؟ کسانی که این صحبت‌ها را انجام می‌دهند، باید مروری به تاریخ پس از شهادت امام حسین(ع) بیاندازند. پس از ماجرای عاشورا خیلی از افراد به اندازه ظرف وجودی‌شان پیام امام حسین(ع)‌ را دریافت کردند. عده‌ای از بُعد معرفتی آن بهره بردند، عده‌ای به جنبه احساسی آن پرداختند و عده‌ای از جنبه حماسی آن سود بردند. در واقع کربلا چشمه جوشانی است که در تمام زمان‌ها و مکان‌ها جریان دارد؛ علاوه بر اینکه به صورت تکوینی اثرگذار است، از جهت تاریخی نیز مورد عبرت آزادگان جهان است به گونه‌ای که طی تاریخ اروپا بسیاری از سیاستمداران زبان به تمجید اباعبدالله(ع) گشودند و برخی به تبعیت از حماسه حسینی، به مبارزه با استبداد پرداختند. گاندی از جمله این افراد است. وی می‌گوید «من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خواندم و توجّه کافی به صفحات کربلا کرده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، بایستی از سرمشق امـــام حسین(ع) پیروی کند.» و بالاخره به اهداف خود هم در مبارزه با انگلیس رسید. بنابراین اگر یک هندو که دین خاصی ندارد از امام حسین(ع) پس از هزار و ۴۰۰ سال تأثیر می‌گیرد و کشور خود را از ظلم و استبداد آزاد می‌کند، چطور می‌توان گفت عاشورا در کربلا متوقف شد؟ شبه‌روشنفکرانی که این مسأله را ذهن جوانان و نوجوانان جا می‌دهند، مقصودشان از طرح این مسائل چیست؟ اگر دین ندارند، اعلام کنند ما متدین نیستیم و اگر دین دارند، باید به خدا هم نعوذا بالله اشکال گرفت که چرا داستان انبیای گذشته از آدم(ع) تا خاتم را در قرآن مطرح می‌کند؟ کم‌ترین وجه نگاه به ماجرای بزرگان و نخبگان بشریت عبرت از زندگی ایشان است. کسی که اهل عبرت نیست یعنی دنیاپرست است و هدفش اصلاً از زندگی رشد و تعالی روحی و معنوی نیست و به زندگی پست دنیا قانع شده و آخرت را فراموش کرده است. این عده مصداق آیه هستند که خداوند فرمود: الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا أُولَئِکَ فِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ؛ آنان که زندگانی دنیا را بر آخرت مقدم و محبوب‌تر دارند و خلق را از راه خدا باز دارند و آن راه راست را (به شک و شبهات) کج کنند، آنان در گمراهی بسیار دورند». (ابراهیم(ع) آیه۳) یعنی هم خودشان حب به دنیا دارند و آخرت را رها کردند و هم مردم را از راه‌ خدا که همان راه اهل‌بیت(ع)‌است، باز می‌دارند و این مسیرِ بر حق را کج نشان می‌دهند. اگر یک هندو که دین مشخصی ندارد از امام حسین(ع) پس از هزار و ۴۰۰ سال تأثیر می‌گیرد و کشور خود را از ظلم و استبداد آزاد می‌کند، چطور می‌توان گفت عاشورا در کربلا متوقف شد؟ اگر این عده دین ندارند، اعلام کنند ما متدین نیستیم و اگر دین دارند، باید به خدا هم نعوذا بالله اشکال گرفت که چرا داستان انبیای گذشته از آدم(ع) تا خاتم را در قرآن مطرح می‌کند؟ این عده مصداق این آیه از قرآن هستند: «آنان که زندگانی دنیا را بر آخرت مقدم و محبوب‌تر دارند و خلق را از راه خدا باز دارند و آن راه راست را (به شک و شبهات) کج کنند، آنان در گمراهی بسیار دورند» در حالی که ما در وصف اهل‌بیت(ع) در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم «کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ؛ کلام شما نور و امرتان رشد مایه رشد است». امام حسین(ع)‌ رو به لشکر دشمن کردند و کلامی فرمودند که باید رو به این شبه‌روشنفکران و معاندان عترت(ع) گفت. حضرت فرمود: «یا شیعةُ آل ابی سفیان اِن لَم یکُن لکُم دین و کنتم لاتَخافون المعادَ کونوا أحراراً فی دُنیاکم؛ ای پیروان آل ابی سفیان اگر دین ندارید و از معاد بیم ندارید،‌ لااقل در دنیا آزادمرد باشید». این سخن در آن زمان ثبت شد،‌ اما در هر زمان و مکانی به این سخن امام(ع)‌ توجه کنیم،‌ می‌توانیم بهره‌برداری کنیم. بنابراین باید اینگونه از معارف را به مردم جامعه ارائه دهیم تا در قبال شبهات بتوانند پاسخگو باشند. از این جهت است که می‌گوییم اشک و روضه حدی دارد و در جای خود بسیار مفید و باعث تزکیه شیعیان است، اما باید بیشتر به معارف حسینی بپردازیم تا جامعه را از آفات مصون نگه داریم. اکنون از آنجایی که سیره اهل عترت(ع) آنطور که بایسته است در جامعه رواج ندارد، جامعه با التهاب معرفتی و فرهنگی مواجه شده است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حق را می‌بینیم، اما نمی‌توانیم از آن دفاع کنیم و در مقابل منکرات از خود تزلزل نشان می‌دهیم؛ در حالی که با بازگشت به سیره امام حسین(ع) می‌توان روحیه ظلم‌ستیزی و مقابله با منکرات را در مردم و مسئولان احیا کرد. کمترین درس‌های عاشورا همین موارد است که گویی از آن رویگردان شدیم. منبع : تسنیم انتهای‌پیام/ ]]> فرهنگی هنری Mon, 17 Sep 2018 08:49:49 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdchwvnxz23n-zd.tft2.html هفت خاصیت سلبریتی‌ها؛ http://www.nedayeenghelab.com/vdcc4xq1m2bqes8.ala2.html به گزار ندای انقلاب، در روزهای اخیر چالشی در فضای مجازی با عنوان «من و سانسورچی» توسط برخی از بازیگران و نویسندگان صورت گرفت که تقریباً به پایان راه خود رسیده است؛فارغ از اینکه ادعاهای مطرح شده توسط آنان، قابل دفاع است یا خیر و یا اینکه قصد تخریب حجاب و عفاف وجود دارد یا نه و امثال آن، ما نیز به عنوان عضوی از جامعه، خاطراتی از سانسورهای صورت گرفته توسط دوستان و احیاناً خود آنان را برای پایان دادن به این دورهمی مجازی، یادآوری می‌کنیم تا کمی در این موارد هم تأمل کنیم.۱- سلبریتی‌های سطحی نگر، همان کسانی هستند که در کارهای هنری و نیز در جشنواره‌های داخلی و خارجی، حجاب و عفت کلامی و رفتاری زن در برابر مرد را به سخره می‌گیرند، اما آیا در تاریخ نخوانده‌اند که زن ایرانی حتی قبل از اسلام نیز حجاب داشته است و حتی زنان غربی نیز در طول تاریخ مانند امروز بی‌حیا نبودند؟۲- آنان تاریخ را فقط در قرن بیستم و بیست و یکم می‌بینند و قبل آن را سانسور می‌کنند؛ سگ را که حیوان نجسی است، پاک می‌دانند؛ برای سگ و گربه‌های خود جای گرم و نرم فراهم می‌کنند و با آنها عکس می‌گیرند و به‌اشتراک می‌گذارند اما نوزادان و کودکان بی‌پناه یمنی و فلسطینی را که انسان‌اند و زیر موشک‌ها دست و پا می‌زنند ، سانسور می‌کنند.سلبریتی‌های خرامیده در آغوش غرب، فرزندان خود را در آمریکا و کشورهای دیگر به دنیا می‌آورند و بعد سانسور شخصیتی می‌کنند و خود را سینه چاک وطن می‌خوانند.۳-حرف از ایران باستان و کوروش می‌زنند اما خودشان از نوک انگشتان پا تا فرق سر، در منجلاب ناهنجاری‌های غرب و مدرنیسم دست و پا می‌زنند؛سلبریتی‌های کم سواد سیاسی آنهایی هستند که فریب وعده‌های جریان‌های غرب گرا را می‌خورند و در انتخابات هشتگ و مربع می‌زنند و جاده صاف کن افراد بی‌لیاقت برای اداره امور کشور می‌شوند.۴- وسیله‌ای برای سانسور کردن خیانت‌های جریان غرب‌گرا شده و خودشان هم حقیقت این جریان را سانسور می‌کنند؛ بنابراین متحمّل سانسور در سانسور می‌شوند؛سلبریتی‌های کم سواد اجتماعی و فرهنگی، در برابر افراد ضعیف احساس ترحم و دلسوزی می‌کنند، از بی‌عدالتی اجتماعی سخن می‌گویند، اما دستمزدهای میلیونی و میلیاردی ماهانه و سالانه خود را برای مردم سانسور می‌کنند.۵-حقوق سالانه کارگر و پارکبان و معدن‌کار را جمع بزنیم، از دستمزد یک فیلم برخی از بازیگران به مراتب پایین‌تر است؛ این نابرابری‌ها را سانسور می‌کنند و به جای آن در فضای مجازی و واقعی از حقوق‌های نجومی و اختلاس و مانند آن حرف می‌زنند و از گرانی و مشکلات گله‌مندند؛ برای دوغ و ماست و لباس و...حاضرند از شخصیت خود هزینه کنند تا پولی به دست آورند اما حاضر نیستند از به خاک و خون کشیده شدن انسان‌های مظلوم در سایر کشورها حرفی بزنند. ۶ -سلبریتی‌های شهرت طلب، همان‌هایی هستند که حاضرند دین خود را بفروشند اما دیده شوند؛ حاضرند در جشنواره‌های خارجی، دین و مملکت خودرا زیر پا بگذارند تا خرس و مجسمه طلایی و نقره‌ای را بالای دست بگیرند؛ این‌ها حاضرند از جمهوری اسلامی در برابر رسانه‌های خارجی انتقاد کنند اما در برابر آمریکا و غرب خفه شده‌اند و جنایات غرب بر بشر امروز و دیروز را سانسور می‌کنند؛به گونه‌ای سوار بر دریای احساسات و هیجان‌های کاذب مردم می‌شوند که عقل را سانسور و به جای آن وهم و خیال را برای اجتماع به ارمغان آورده‌اند؛ عقل و شخصیت آنها را در نوع لباس پوشیدنشان و حرص دیده شدن می‌توان به دست آورد؛برخی از آنان، بعد از به دست آوردن افتخارات گوناگون،زحمت‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در معرفی کردن آنها به جامعه را سانسور می‌کنند و خود را شخصیت‌های خاص می‌دانند.۷- ماله‌کشان فرهنگی همان‌هایی هستند که فرهنگ و هنر را در سینما و موسیقی عامیانه و مبتذل خلاصه می‌کنند تا فرهنگ و هنر واقعی و اصیل برای نسل جوان سانسور شود؛ نام اصلی این عده سلبریتی است اما بسیاری از اوقات می‌بینیم که نامشان را سانسور کرده و در ردیف هنرمندان حقیقت‌گرا و آزاده، جای می‌دهند؛ بنابراین سلبریتی‌ها با توجه به جایگاهی که نزد مردم دارند و اظهار نظرهای سطحی که در مورد مسائل مختلف دارند، یکی از بی‌رحم‌ترین سانسورچی‌ها محسوب می‌گردند.منبع: کیهانانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Mon, 17 Sep 2018 08:32:09 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcc4xq1m2bqes8.ala2.html معرفی مقتل| ذکر جزئیات قیام امام حسین(ع) تا اسارت آل‌الله در کتاب "ارشاد مفید"+دانلود http://www.nedayeenghelab.com/vdcbwgbf0rhb08p.uiur.html به گزارش ندای انقلاب، «الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد»، تألیف شیخ مفید از چهره‌‏هاى برجسته علما و فقهاى شیعه در قرن چهارم هجرى است که به ارشاد مفید هم شهرت دارد. این کتاب به زبان عربى و درباره تاریخ زندگانى ائمه( ع) و فضایل آن بزرگواران و یاران ایشان است. کتاب «الإرشاد»، از معتبرترین منابع روایى شیعه، درباره زندگانى ائمه(ع) به شمار مى‏‌آید. بسیارى از منابع مهم شیعه که به زندگانى ائمه پرداخته‌‏اند، این کتاب را مستند خود قرار داده‌‏اند. شیخ مفید این کتاب را در سال ۴۱۱ ق یعنى دو سال قبل از وفاتشان و در اوج شهرت علمى نوشت که این مسأله بر ارزش کتاب می‌افزاید.مؤلف، در این کتاب، به بیان بسیارى از حوادث تاریخى مربوط به زندگى اهل‌بیت(ع) پرداخته و شمارى از عقاید شیعه را مطرح کرده است. وى، مطالب را با ذکر سند آورده و این کار ارزش و اعتبار کتاب را بالا برده است. نیمى از کتاب، اختصاص به زندگانى امیر مؤمنان، على( ع) دارد و این حاکى از اهمیتى است که شیخ مفید براى آن حضرت قائل بوده است. پاره‌‏اى از مباحث مطرح شده در این کتاب، از این قرار است: ۱. خبر دادن حضرت على( ع)، از شهادت خود، ۲. روایاتى که دلالت بر فضایل آن حضرت مى‌‏کند، ۳. قضاوت‏هاى آن حضرت،‌ تاریخ امام حسن(ع)،‌۶. حرکت امام حسین( ع) به سوى عراق ۷. قیام زید شهید ۸. امام رضا( ع) و ولایت عهدى ۹. ورود امام هادى( ع) به سامرا ۱۰. سیره امام زمان( عج). از آنجایی که شیخ مفید فصلی را به تاریخ زندگانی امام حسین(ع) و فضایل ایشان به نام [باب تاریخ الإمام الحسین و فضله‏] اختصاص داده است، از مقاتل معتبر نیز شمرده می‌شود. وی در این بخش پس از گزارش ولادت امام حسین(ع)، به ذکر مهم‌ترین جزئیات قیام امام(ع)، جزئیات وقایع بین مسیر مکه تا کربلا و تا زمان شهادت حضرت و اصحاب ایشان و سپس ذکر وقایع مربوط به اسرای کربلا تا کوفه و شام می‌پردازد.کتاب "الإرشاد" را می‌توانید از پیوست این خبر دریافت کنیدانتهای‌پیام/ ]]> فرهنگی هنری Mon, 17 Sep 2018 08:24:42 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcbwgbf0rhb08p.uiur.html حرم مطهر امام حسین علیه السّلام http://www.nedayeenghelab.com/vglexf8w.jh8e7jrbbz9ij.2.html ]]> فرهنگی هنری Tue, 06 Dec 2011 09:08:34 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vglexf8w.jh8e7jrbbz9ij.2.html عشق است حسین /طرح http://www.nedayeenghelab.com/vglgqt9x.ak97wa1rrqp4a.v.html ]]> فرهنگی هنری Sat, 07 Jan 2012 12:30:22 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vglgqt9x.ak97wa1rrqp4a.v.html دستخط منتشرنشده استاد شهریار+ عکس http://www.nedayeenghelab.com/vdcbzgbfzrhb08p.uiur.html به گزارش ندای انقلاب، شعر«تجلیل» یکی از زیباترین اشعار محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به شهریار است که برای نخستین بار با دستخط این شاعر در آستانه روز شعر و ادب فارسی منتشر می‌شود. از ما چه جای جلوه که تجلیل می‌کنندتا با کدام تجزیه تحلیل می‌کنندنقصی مگر مجادله‌های گذشته داشتکاکنونش از مجامله تکمیل می‌کنندیک روز پیل مورچه کردند زیر پایامروز نیز مورچه را پیل می‌کنند(هابیل) را چکار که چشم ندامتیمامور دیده بانی (قابیل) می‌کننداصحاب فیل دیده و سجیل در طبسپروای طور و طیر ابابیل می‌کنندبا آدم ابولبشر انگار در سجودعز ملک عزای عزائیل می‌کنندنقشینه شاعران که به تذهیب زرنگارکلک هنر به شاخ گل اکلیل می‌کنندتصویر بیکرانه مگر می‌توان کشیدتمثال بی‌مثال به تمثیل می‌کنندسودای او به صبر دهد سود جاودانسوداگران عاجله تعجیل می‌کنندتنزیل آسمانی قرآن برات ماستقومی برات مظلمه تنزیل می‌کنندگر درس دین به مکتب دنیای ما نبودوای محصلین که چه تحصیل می‌کنندتبدیل اگر به عدل کنی بی‌عدالتیخود بی‌ تعادلی است که تعدیل می‌کننداز کهنه‌ام تحول هشتاد سالگی استتا سال نو چه تحفه که تحویل می‌کنندبفکن کلنگ قهر و بیا آشتی کنیماصلاح بال باغچه با بیل می‌کنندنوروز ما جهانی و جمهور رهرواناز رهبری جلیل که تجلیل می‌کنندبگذار حجره، گاه بیا جلسه، شهریارآدینه درس و مدرسه تعطیل می‌کننداستاد زنده یاد محمدحسین شهریار که عمر پربار خود را صرف فرهنگ این دیار کرد در دوران حیاتش هیچ کس حق وی را برای تجلیل به درستی ادا نکرد و در اواخر عمرش به جای تجلیل واقعی جلسه ای گذاشته شدو در همان جلسه نیز باز حق استاد ادا نشد اما او این شعر را سرود و خواند.منبع : فارسانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Mon, 17 Sep 2018 07:49:02 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcbzgbfzrhb08p.uiur.html دو درصد علم دنیا و بیست و دو درصد علم کشورهای اسلامی توسط ایران تولید می‌شود http://www.nedayeenghelab.com/vdciyuap5t1aqz2.cbct.html به گزارش ندای انقلاب، محمد جواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در خصوص آخرین وضعیت تولید علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران و رتبه آن در بین کشورهای دنیا گفت: در حال حاضر بیش از ۲ درصد علم دنیا توسط پژوهشگران و دانشگاه‌های ایرانی تولید می‌شود.وی افزود: ۲۲ درصد سهم کل کشورهای اسلامی یعنی چیزی حدود یک چهارم آن توسط جمهوری اسلامی ایران آن هم با بالاترین میزان تولید در بین این کشورها حکایت از جایگاه علمی ویژه ایران است.رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید علم در جمهوری اسلامی ایران در دنیا کسب رتبه شانزدهم بوده است.وی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله موجود در بحث فناوری آن است که ایران در بخش ثبت گزارشات علمی در کل پایگاه‌های بین‌المللی دقیق‌تر عمل کرده است و دلیلش آن بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی سیاست‌گذاران علمی کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه ویژه به گزارشات این بخش بوده است در حالیکه به بخش‌های دیگر توجهی نکرده‌ایم.دهقانی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: در آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حتی دفاع از پایان‌نامه‌ها و تزهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی یکی از مدارکی که از آنها درخواست می‌شود تعداد مقالات ISI و محل درج آن است اما متاسفانه در بحث فناوری توجه لازم برای ارائه و ثبت گزارشات آن در پایگاه‌های بین‌المللی صورت نگرفته است که بخشی از دلیل آن به مأموریت خاص برخی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باز می‌گردد.رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: با آنکه در جبهه تحقیق در دنیا سهم خوبی با عملکردی مناسب داریم ولی این فرهنگ که باید تحقیقات و پژوهش‌هایمان را هم ثبت کنیم را نداریم.وی تصریح کرد: در استفاده از علوم تولیدی و تبدیل آن به فناوری و سپس ثروت تفاوت زیادی با میزان تولید علم و مقالات ISI داریم که حتی این امر به عدم اعلام آن به جامعه بین‌المللی باز نمی‌گردد. دهقانی خاطرنشان کرد: باید سیاست‌گذاری‌های لازم جهت اهمیت دادن به تولید فناوری و شاخص‌های لازم در آن صورت گیرد تا دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند. در حال حاضر به دست آوردن ثروت از فناوری آن هم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد.وی در پایان گفت: ایران از نظر رشد علم در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال قبل از آن رتبه اول دنیا را در اختیار دارد.منبع: فارسانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Mon, 17 Sep 2018 07:39:21 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdciyuap5t1aqz2.cbct.html کارنامه داوطلبان کنکور سراسری امروز منتشر می‌شود http://www.nedayeenghelab.com/vdccmxq142bqes8.ala2.html به گزارش ندای انقلاب، حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: کارنامه نتیجه نهایی داوطلبان آزمون سراسری امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.وی افزود: برای تمام پذیرفته‌شدگان و همچنین آن‌دسته از داوطلبانی که فرم انتخاب‌ رشته اینترنتی خود را تکمیل نکرده‌اند ولی پذیرفته نشده‌اند،کارنامه علمی حاوی رتبه داوطلب در هر یک از کدرشته‌های انتخابی در بین متقاضیان کدرشته مزبور در سهمیه مربوط، با توجه به نمره کل وی در همان کدرشته و همچنین رتبه آخرین نفر پذیرفته ‌شده در هر یک از کدرشته‌های انتخابی و اطلاعات مفید دیگر امروز دوشنبه مورخ ۲۶ شهریور در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار داده خواهد شد.توکلی گفت: با توجه به کنترل‌های متعدد و بررسی‌های انجام شده از صحت نتایج اعلام شده اطمینان حاصل شده است؛ مع‌الوصف، داوطلبان پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درصورتی که درخصوص مندرجات کارنامه یا انتخاب رشته‌ خود سوال یا تقاضایی داشته باشند، می‌توانند حداکثر تا ۱۵ مهرماه منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در سایت سازمان اقدام نمایند و از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری کنند.وی تأکید کرد: بدیهی است به تمام مواردی که از طریق دیگری یا بعد از تاریخ ۱۵ مهرماه واصل شود، به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد. لازم به تاکید است تمام درخواست‌های مربوط به اشتباه در انتخاب رشته صرفاً برای پذیرش در نیمسال دوم دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بررسی خواهد شد.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Mon, 17 Sep 2018 07:50:46 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdccmxq142bqes8.ala2.html رمان دفاع مقدس در مُحاق فراموشی/ حسن‌بیگی: متولیان فرهنگی دغدغه ندارند http://www.nedayeenghelab.com/vdch-vnxk23n-zd.tft2.html به گزارش ندای انقلاب،‌ از جمله ژانرهای پرفروش ادبیات در کشور به شمار می‌رود و نویسندگان بسیاری را به جامعه ادبی کشور معرفی کرده است‌، دفاع مقدس ژانری است که در سال‌های جنگ با رمان‌ها و کتاب‌های شعرش و در سال‌های کنونی با خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس به استقبال مخاطب رفته است،‌ شمارگان میلیونی کتاب‌های منتشر شده در این ژانر خود گواه موفقیت روزافزون آن است. اما این موفقیت در همه ابعاد ادبیات دفاع مقدس بروز نیافته است. هرچه در سال‌های اخیر به واسطه توجه مسئولان و متولیان فرهنگی و جامعه به حوزه خاطرات و تاریخ شفاهی با رشد قابل توجهی در این زمینه روبرو بوده‌ایم، در دیگر عرصه‌ها از جمله رمان کم فروغ ظاهر شده‌ایم.رفته رفته از سال‌هایی که هر نویسنده تلاش داشت تا حداقل یک اثر خود را در حوزه دفاع مقدس منتشر کند،‌ دور شده و به سال‌هایی رسیده‌ایم که انتشار رمان و داستان در حوزه دفاع مقدسدر طول سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد،‌ اما چرا چنین شده است؟ اگر دور شدن از جنگ علتش باشد پس چگونه است که هنوز که هنوز است با گذشت بیش از ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم بازار ادبیات و سینما پیرامون آن داغ است؟ ابراهیم حسن‌بیگی از نویسندگانی است که در سال‌های گذشته رمان‌های بسیاری در حوزه دفاع مقدس داشته اما او نیز رفته رفته از فضای دفاع فاصله گرفته است. حسن‌بیگی که نسبت به آینده این ژانر نگران است می‌گوید نهادها و متولیان فرهنگی دغدغه حفط دفاع مقدس را از دست داده‌اند. متن گفت‌وگو با ابراهیم حسن‌بیگی به شرح ذیل است:* به نظر می‌رسد در سال‌های دهه ۹۰ ادبیات داستانی رفته رفته از ژانر دفاع مقدس فاصله گرفته است،‌ سال‌هاست جز چند اثر معدود ما با پدیده‌ای در حوزه رمان دفاع مقدس روبرو نیستیم،‌ نظر شما در این زمینه چیست؟من این کمبود را کاملاً قبول دارم، شرایطی که ما در دهه ۹۰ داریم با آن چیزی که در دهه ۶۰ و ۷۰ داشتیم متفاوت است، ما هر چه از پایان جنگ تحمیلی فاصله می‌گیریم شاهد بی‌تفاوتی‌های بیشتری نسبت به جنگ می‌شویم‌، بسیاری از نویسندگان و هنرمندان نگاه‌های علاقه‌مندانه‌ای را که در دهه ۷۰ نسبت به این واقعه بزرگ داشتند، دیگر از دست داده‌اند‌، بخشی از این طبیعی است‌، اما بخشی دیگر نه.*  این کمبود رمان دفاع مقدس به نظر شما می‌تواند نتیجه توجه جامعه به ژانر خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سال‌های اخیر باشد؟اینکه جهت نوشتن رمان به سمت خاطرات رفته باشد‌، را من چندان قبول ندارم،‌ به هر حال خاطرات متفاوت از رمان است، رمان را نویسندگان می‌نویسند، ولی خاطرات معمولاً با برنامه‌ریزی و حمایت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط از دل راوی بیرون می‌آید و نقل قول‌ها توسط نویسندگان تنظیم می‌شود. بنابراین خاطره‌نویسی یک پروژه است که تا رزمندگان دفاع مقدس هستند ادامه پیدا می‌کند‌، اما رمان از درون نویسنده می‌جوشد‌، این جست‌و‌جوی درونی،‌ این دغدغه درونی نسبت به انقلاب و دفاع مقدس و حتی ارزش‌های دینی در سال‌های اخیر کمرنگ شده است. البته این کمرنگی در همه سطوح جامعه نمود یافته است.*اشاره کردید که با گذر از جنگ کم پرداختن به آن از سوی نویسندگان تا اندازه‌ای طبیعی است،‌ اما در مواجه با جنگ‌های دیگر مثل جنگ‌های جهانی‌ و... ما می‌بینیم که ادبیات کشورهای دیگر با گذشت حتی ۱۰۰ سال از واقعه هنوز به آن از زوایای جدید می‌پردازند.بله‌، غفلت از ارزش‌های دفاع مقدس چه ارزش‌های دینی، چه حماسی و ملی یک خسران بزرگ است، هر چه از جنگ زمان بگذرد و ما فراموش کنیم این اتفاق یک غفلت است، اما در دیگر کشورهای دنیا در اروپا با وجود گذشت ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم، هنوز به عنوان یک فرهنگ در زندگی مردم جا دارد، المان‌های جنگ برای بسیاری هنوز مقدس است. سال‌ها پیش در سفری به فرانسه، هیئتی هم با ما بود که برای ثبت و آشنایی با چگونگی حفظ و ماندگاری جنگ جهانی دوم در فرانسه تحقیق می‌کردند‌، در همراهی با آن‌ها متوجه شدم بعد از جنک ارگان‌ها و نهادهایی وجود داشته که وظیفه فرهنگ‌سازی و بروز کردن فرهنگ در ارتباط با جنگ جهانی دوم را داشتند، یکی از این ارگان‌ها و نهادها شهرداری بود که وظیفه داشت این کار را انجام دهد، برای نمونه یک گروه ارکستر هر چهارشنبه در میدانی فعالیت می‌کرد،‌ و مردم با شمع و شاخه گل در کنار مجسمه سرباز گمنام،‌ به کشته‌شدگان جنگ ادای احترام می‌کنند. در کشور ما هم حفظ فرهنگ دفاع مقدس متولیانی دارد‌، اما این متولیان اصولاً نظامی هستند و بدنه فرهنگی جامعه به صورت مستقیم وارد این موضوع نشده است،‌ بنابراین می‌بینیم که در مقاطعی این توجه سرعت گرفته و در مقاطعی دیگر به فراموشی سپرده شده است.اگر حفظ ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس با بودجه‌ای مناسب به یک نهاد فرهنگی سپرده می‌شد‌، به نظر می‌رسد که ما در بعد فرهنگ دفاع مقدس غنی‌تر از امروز بودیم.*  در ابتدای صحبت‌های خودتان به کاهش رمان‌های دفاع مقدس اشاره کردید‌، این کاهش و کمبود تنها در بُعد کمی است یا اینکه در کیفیت هم در سال‌های اخیر با مشکل مواجه شده‌ایم؟من فکر می‌کنم کیفیت رمان‌های دفاع مقدس نیز در سال‌های اخیر با مشکل مواجه بوده است و نتوانسته از نظر کیفی مخاطب را به سمت خود جذب کند.بسیاری از نویسندگان شاخص جبهه و جنگ و حتی خود من در سال‌های اخیر تا اندازه‌ای از روش کاری خود فاصله گرفته و کمتر به موضوع دفاع مقدس پرداخته‌ایم،‌ این نویسنده‌ها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ از هر دو کتابی که منتشر می‌کردند‌، حتماً یکی از آن‌ها دفاع مقدس بود؛ بنابراین در کمیت هم کم‌کار هستیم.*  برخی می‌گویند‌، برگزاری جشنواره‌های موضوعی و توجه به ژانر دفاع مقدس در جوایز مختلف می‌تواند تا اندازه‌ای وضعیت را بهبود بخشد،‌ نظر شما در این زمینه چیست؟من همیشه گفته‌ام که جشنواره‌ها شاید تنها ۱۰ درصد تاثیرگذار باشند،‌ چون هیچ نویسنده‌ای برای جشنواره‌ها داستان نمی‌نویسد‌‌، علاوه بر آن جشنواره‌ها و جایزه‌ها معمولاً آثار منتشر شده را ارزیابی می‌کنند‌، حتی جایزه کتاب سال و جلال هم که جوایز قابل توجهی دارند،‌ چندان ایجاد انگیزه نمی‌کنند. ما باید به این سمت برویم که چه کنیم که نوشته شود، به نظر می‌رسد مراکز فرهنگی که دغدغه جنگ و دفاع مقدس دارند؛ باید بسترش را فراهم کنند؛ چون درباره جنگ نوشتن حتما نیاز به زمینه پژوهشی دارد. پیدا کردن سوژه در این ژانر بسیار مهم است،‌ باید مراکزی باشد که مشوق این نویسنده‌ها باشد، فرقی نمی‌کند این مراکز خصوصی باشند،‌ یا دولتی تجربه نشان داده است آثار شاخصی از دل حمایت‌های این‌چنینی پدید آمده است. این حمایت‌ها به معنای سفارشی‌نویسی نیست‌.بگذارید‌، برایتان مثالی بزنم‌، اواخر دهه ۶۰ بنیاد شهید و امور ایثارگران همتی کرد و تعدادی از نویسنده‌ها را درگیر نوشتن رمان درباره جانبازان کرد، مجموعه‌ای که از این رهگذر پدید آمد،‌ منبع خوبی برای تحقیق درباره ادبیات تطبیقی این حوزه است. بنابراین نهادهای فرهنگی و ناشران دولتی می‌توانند نمونه چنین حمایت‌هایی را داشته باشند تا دوباره شاهد موجی در عرصه رمان دفاع مقدس باشیم،‌ کافی است به نویسندگان بگویند ما رمان‌های دفاع مقدسی شما را با درصد بیشتری حق تالیف و با شرایط مناسبی منتشر خواهیم کرد‌، کاری که کانون پرورش فکری پنج سال پیش در قالب طرح رمان نوجوان راه‌اندازی کرد، بدون اینکه سوژه‌ای بدهد،‌ اعلام کرد،‌ اگر نویسندگان رمان نوجوان داشته باشند ما با شرایط مناسب چاپ می‌کنیم،‌ حدود ۱۰۰ رمان در پنج سال منتشر شد و تاثیر عجیبی در ادبیات داستانی ما برجای گذاشت. دفاع مقدس و انقلاب ظرفیت‌های بکری برای پرداختن دارد که اگر چنین بسترسازی‌هایی شود،‌ قطعا‌ً ما شاهد رشدی در حوزه دفاع مقدس خواهیم بود.* من با شما در زمینه ورود نهادهای مرتبط تا اندازه‌ای موافق هستم،‌ اما تجربه نیز نشان داده است که در این موارد کتاب‌سازی‌ها نیز رواج پیدا می‌کند،‌ اکنون ما در حوزه دفاع مقدس با بی‌شمار کتاب‌سازی‌های انجام شده چه در حوزه داستان،‌ چه در حوزه زندگی‌نامه و چه در حوزه خاطرات مواجه هستیم،‌ برای دور ماندن از این آسیب چه باید کرد؟متاسفانه وقتی کار دست نابلد‌ها می‌افتد،‌ شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم،‌ یک نهادی که پول دارد،با دغدغه اینکه در حوزه دفاع مقدس کتاب‌ اندک است‌، وارد بحث حمایت می‌شود‌، اما در ادامه به جای اینکه پول دست افراد متخصص قرار بگیرد‌، به دست کار نابلد‌ها می‌افتد،‌ از همین رو ما می‌بینیم در یک ارگان ده کتاب دفاع مقدس منتشر شده است که حتی یکی از آن‌ها نیز برای مخاطب خواندنی نیست. پس در کنار حمایت نظارت هم باید وجود داشته باشد.* به عنوان یک نویسنده نسبت به آینده ادبیات دفاع مقدس چه نگاهی دارید؟با وضعیت فعلی من بدبین هستم، هم به ادبیات انقلاب و هم به ادبیات دفاع مقدس. چرا که نه نویسندگان و نه متولیان فرهنگی دغدغه‌ای برای این کار ندارند‌، من ۱۰ سال پیش نیز این حرف‌ها را گفتم و اشاره کردم که ما با بحرانی در زمینه ادبیات دفاع مقدس روبرو خواهیم شد و امروز این بحران کما بیش ایجاد شده است،‌ روند پیش رو روندی نیست که رو به بهبود باشد،‌ بلکه سیر نزولی آن هر لحظه شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.منبع : تسنیمانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Sun, 16 Sep 2018 08:07:50 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdch-vnxk23n-zd.tft2.html داخل حرم حضرت عباس(ع)+عکس http://www.nedayeenghelab.com/vdciz3a5.t1ayv2bcct.html ]]> فرهنگی هنری Sun, 24 Jun 2012 08:38:54 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdciz3a5.t1ayv2bcct.html