پایگاه خبری ندای انقلاب - آخرين عناوين فرهنگی هنری :: rss_full_edition http://www.nedayeenghelab.com/vsngrt194kjoa.pra.html Sun, 08 Jul 2018 11:02:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.nedayeenghelab.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحلیلی ندای انقلاب http://www.nedayeenghelab.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحلیلی ندای انقلاب آزاد است. Sun, 08 Jul 2018 11:02:44 GMT فرهنگی هنری 60 برخی مجالس عزای شهادت امام صادق (ع)‌ در تهران http://www.nedayeenghelab.com/vdcee78xejh8p7i.b9bj.html به گزارش ندای انقلاب، امام صادق(ع) که ششمین امام معصوم است و مذهب شیعه را با نام او به عنوان مذهب جعفری می‌شناسند، در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید، به مناسبت سالروز شهادت این امام همام اسامی و برنامه‌های هیأت‌های مذهبی شاخص تهران را که در شب و روز شهادت امام صادق(ع) اقدام به برپایی مراسم عزاداری می‌کنند، در ادامه می‌آید:*آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)-سخنران: حجت‌الاسلام سیدمحمود وزیریمداح: حمیدرضا خادمیکشنبه ۱۷ تیر ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء،‌ مصلای بزرگ ری-سخنران: حجت‌الاسلام مصطفی کرمیمداح: حجت‌الاسلام حمید نجفیدوشنبه ۱۸ تیر ماه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، مصلای بزرگ ریحسینیه فاطمیونیکشنبه و دوشنبه ۱۷ و ۱۸ تیرماهسخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی‌نژادپیش‌منبر: حاج مهدی سماواتیزیارت عاشورا: حاج عباس تقی‌زادهروز دوشنبه بعد از برگزاری مراسم، دسته عزاداری به سمت میدان بهارستان حرکت خواهد کرد.نشانی: خیابان مجاهدین اسلام، بعد از چهارراه آبسردار*مسجد ارک-سخنران: حجت‌الاسلام مصطفی کرمیمداح: منصور ارضییکشنبه ۱۷ تیر ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء،‌میدان پانزده خرداد*حسینیه صنف لباس‌فروشان-سخنران: حجت‌الاسلام ملکیمداح: منصور ارضیدوشنبه ۱۸ تیر ماه از ساعت ۶ صبح، خیابان سعدی جنوبی*هیأت رایة العباس(ع)سخنران: حجت‌الاسلام علوی تهرانیمداح: محمود کریمییکشنبه ۱۷ تیر ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، چیذر آستان امامزاده علی اکبر(ع)*مسجد الرضا(ع)سخنران: حجج اسلام علی‌محمدی و عالیمداحان: محمد کریمی، مهدی اکبری۱۷ و ۱۸ تیر ماه از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰،‌ خیابان شهید لواسانی(فرمانیه)، خیابان دیباجی شمالی، نرسیده به بزرگراه صدر، مجتمع مذهبی، فرهنگی مسجد الرضا (ع)*هیأت فاطمیه ارشادسخنران: سیدمهدی شجاعیمداح: مجید شعبانییکشنبه ۱۷ تیر ماه از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳، پایین‌تر از میدان رسالت تقاطع جانبازان و شهید مدنی*هیأت رزمندگان اسلامسخنران: حجت‌الاسلام علی سرلکمداح: سیدمهدی میردامادیکشنبه ۱۷ تیر ماه از ساعت ۲۱ تا ۲۳، تهرانپارس، بین فلکه دوم و سوم، نبش خیابان ۱۸۲ غربی، مسجد الاقصی*هیأت میثاق با شهدا سخنران: حجت‌الاسلام حامد کاشانیمداح: میثم مطیعیسه‌شنبه ۱۹ تیر ماه از ساعت ۲۱ تا ۲۳، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق(ع)*رزمندگان شمال‌شرق تهرانسخنران: حجت‌الاسلام حسین ولی‌اللهیمداحان: مجید ذاکرتهرانی، یدالله پاشازاده، حمیدکاظمییکشنبه ۱۷ تیر ماه از ساعت ۲۱ تا ۲۳، خیابان دماوند،‌چهارراه سبلان،بلواراشراقی، حسینیه مکتب ارشاد*هیأت مکتب الصادق(ع)سخنران: حجت‌الاسلام میرلوحیبا مداحی مداحان اهل بیت(ع)یکشنبه ۱۷ تیر ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰،‌ بلوار دریا، روبروی پارک دلاوران، مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق(ع)*بیت‌ الحسن المجتبیسخنران: حجت‌الاسلام عباس ابوالحسنیمداح: سیدصادق مرعشییکشنبه ۱۷ تیر ماه از ساعت ۲۰، خیابان ایرانهیئت مکتب الزهرا (س) شهران وابسته به مسجد حمزه سیدالشهداء (ع)عزاداری در شام شهادت امام صادق (ع)سخنران: حجت‌الاسلام مهدی حسن‌آبادیمداحان: حسن حسینخانی و محمدحسین حدادیانقاری: حسین هاشمی مزینانیدوشنبه ۱۸ تیر ۹۷ از ساعت ۱۷.۳۰ تا اذان مغربجنت آباد جنوبی، میدان چهارباغ، مسجد حمزه سیدالشهداءهیئت لثارات الحسین (ع)مراسم عزاداری شهادت امام صادق (ع)سخنران: حجت‌الاسلام شیرازیمداحان: کربلایی سیدیاسر موسوی، علی محمدی‌وند، حسین محمدی‌وند و مجید خرمییکشنبه ۱۷ تیرماه از ساعت ۲۱نشانی: بزرگراه رسالت، خیابان هنگام، روبروی سازمان آب، کوچه نوفلاحهیئت مکتب الرسول (ص)سخنران: مصطفی عبدالصمدمداح: کربلایی محمد جواد اکبریبرنامه‌های ابتکاری: برنامه ویژه کودک و نوجوان۱۸ تیرماه از اذان مغرب و عشاءنشانی: خ ۱۷ شهریور بعد از پل آهنگ، نرسیده به میدان خراسان، کوچه مسگر، کوچه آقا مهدی صراف، حسینیه شهدای گردان همزهمنبع : فارسانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Sun, 08 Jul 2018 08:52:38 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcee78xejh8p7i.b9bj.html «به وقت جام» مستندی متفاوت در معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی/ استفاده از تصاویر دیده نشده http://www.nedayeenghelab.com/vdcbagbf8rhb0gp.uiur.html به گزارش ندای انقلاب،‌ «سیدحسن موسوی‌فرد»، مدیر تولید مجموعه به وقت جام گفت: این مستند نگاهی دارد به سبک زندگی، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و سیاست تیم‌هایی که در جا م جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور دارند.وی ادامه داد: این مستند در حال حاضر مراحل تولید را سپری می‌کند. البته جریان تولید بسیار سیال است و گاهی اگر به موقع نتوانیم کار را آماده کنیم، تیم مورد نظر ما حذف می‌شود.وی درباره ایده تولید مجموعه مستند «به وقت جام» نیز عنوان داشت: در حقیقت ما در مجموعه خودمان چند ایده در حد معرفی کشورها و فرهنگهایشان داشتیم و در این حیطه به کشورهای مختلف نیز می‌پرداختیم اما تلاش کردیم در این مجموعه اطلاعات بیشتری به مخاطبان بدهیم. واقعیت این است که خیلی از مردم کشورها را نمی‌شناسند و شناختشان بسیار کلی است. فکر می‌کنند همه این کشورها مثل هم هستند ولی آنها در جزء، تاریخچه و آداب و رسوم بسیار با هم متفاوت هستند و ما تلاش کردیم در همان زمان کوتاهی که هر مستند در اختیار دارد به این تفاوت‌ها بپردازیم.موسوی‌فرد تاکید کرد: کار با فشار شروع شد و فرصت کمی برای تولید داشتیم. به وقت جام در ماه رمضان نهایی شد و برای تولید با فشار بالایی مواجه بودیم. خوشبختانه بخشی از پژوهش‌ها از قبل صورت گرفته بود و در مدت یک ماه تولید شروع شد و توانستیم به آنتن برسیم.وی همچنین درباره تولید این آثار نیز تاکید کرد: مجموعه به وقت جام مستندهایی تلفیقی از مصاحبه، آرشیو و ... است.بخش‌هایی از آن نیز مصاحبه‌ها با افرادی است که در کشورهای موضوع مستند زندگی کرده‌اند و یا از لحاظ تاریخی آشنایی کامل با آن کشور دارند. جز روسیه که دوستان سفری به آن کشور داشتند و تصاویری برای ما تهیه کردند که از آنها استفاده کردیم. همچنین سعی کردیم در هر مستند بالانسی بین موضوعات مختلف از نظر مسائل سیاسی، فرهنگی، قومیتی، سبک زندگی و آداب و رسوم داشته باشیم.وی در پاسخ به این سوال که جایگاه سیاست در این مستندها چقدر بوده نیز تصریح کرد: قطعا در به وقت جام در کنار مسائل فرهنگی و اقتصادی، مسائل سیاسی را هم مورد توجه داشتیم و نسبتشان هم با ایران در نظر گرفتیم. این موضوع مهمی است که بسیاری از مخاطبان ما در جریان نسبت سیاسی این کشورها با ایران نیستند. در مواجهه با مسائل دیگر نیز تلاشمان این بود که از مواردی استفاده کنیم که به درد مخاطب ایرانی بخورد و فقط صرفا جذاب نباشد. همچنین برخی تجربه های موفق در سایر کشورها می تواند برای کشور ما مفید باشد و همچنین برخی تجربه های منفی نیز در تاریخ، اقتصاد و فرهنگ کشورها می تواند برای ما درس های خوبی داشته باشد.موسوی‌فرد عنوان داشت: سعی کردیم همه عناصر جذابیت را استفاده کنیم. کار ریتم تندی داشته باشد و موضوعات متنوع باشد و حتما خاطره، قصه و مشاهده عینی داشته باشیم و برای همه حرفهایمان سند تاریخی داشته باشیم که کار از حیث محتوا و جذابیت کامل باشد. تا به حال نیز بازخوردهای خوبی داشته‌ایم و طبیعتا برخی مخالف هم شاید وجود داشته باشد. خدا را شکر کار متفاوت بود و دیده شد البته عموم قسمت‌ها یک بار پخش شده و اگر تکرار شود، بیشتر دیده می‌شود.وی در پایان گفت: مستند به وقت جام را تا آخر جام جهانی تولید می‌کنیم. تا به حال نیز فرانسه، روسیه، کره جنوبی، انگلستان، ژاپن تولید شده و کل کار بیش از ۱۲ قسمت نخواهد بود چون کار سنگینی است. در یک ماه حدود ۳۰۰ دقیقه مستند تولید می‌شود که تیم متخصصی تجهیز کرده‌ایم که با حجم تحقیقات بالا و آرشیو سنگین کار را برسانند.منبع : فارسانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Sun, 08 Jul 2018 08:43:32 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcbagbf8rhb0gp.uiur.html خواهرانه‌هایی از شهید تازه تفحص شده پایتخت: جبهه را به تحصیل خلبانی ترجیح داد http://www.nedayeenghelab.com/vdcex78xnjh8p7i.b9bj.html به گزارش ندای انقلاب، محمد مهرورز قره‌تپه فرزند مروت‌علی متولد ۲۶ خرداد ماه ۱۳۴۳ در تهران بود که داوطلبانه از طریق بسیج به جبهه اعزام شد و در سال ۱۳۶۱ در عملیات مسلم‌بن عقیل در منطقه سومار و در سن ۱۸سالگی به‌شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در منطقه ماند و در شمار شهدای مفقود الجسد قرار گرفت تا ۳۶ سال بعد توسط کمیته جست‌وجوی مفقودین کشف شد و به وطن بازگشت.عالیه مهرورز خواهر شهید مهرورز که ۵ سال از برادر ۱۸ ساله‌اش بزرگتر بود، از خصوصیات اخلاقی برادرش چنین می‌گوید: مثل همه شهدا انتخاب شده بود. خیلی مهربان بود. وقتی می‌گویند خدا بهترین‌ها را گلچین می‌کند. یعنی نه تنها در محل و بین دوستان بلکه در میان خانواده هم بهترین‌ها را می‌برد. برادر من هم کمک رسان کوچک‌ترها و بزرگترها بود و هم خیلی مهربان بود. خصوصیاتی که در هر کسی تمام و کمال دیده نمی‌شود.او با اشاره به بزرگ منشی شهید مهرورز می‌گوید: با اینکه ۱۸ ساله بود ولی خیلی بزرگ بود. با جوان های ۱۸ ساله امروزی نمی‌شود او را مقایسه کرد. شاید در حد یک مرد کامل می‌فهمید. عاشق امام بود. در درسش نمونه و ممتاز بود. در دانشگاه، آزمون اولیه رشته خلبانی را در دنشگاه افسری قبول شده بود. درسش خیلی خوب بود و با معدل خوب دیپلم گرفته بود و اگر بیشتر فرصت داشت برای ادامه تحصیل حتما موفقیت‌های زیادی کسب می‌کند.عالیه مهرورز با اشاره به پیشرفت درسی برادرش می‌گوید: در زمان جنگ، خانواده‌های دغدغه‌دار خودشان مشتاق بودند برای فرستادن فرزندانشان به جبهه. فقط یادم هست یکبار مادرم گفت: «برای تو جبهه هنوز زود است. تو تازه دانشگاه خلبانی قبول شده‌ای. بمان و درست را ادامه بده و طور دیگری خدمت کن.» برادرم گفت: «باشد؛ یکبار بروم و بیایم تا حرف امام را گوش کرده باشم، بعد سراغ درس می‌روم. چون امام گفته من طاقت نمی‌آورم که نروم.»او ادامه می‌دهد: مادرم گفت: «باشد حالا یکبار را برو. اما اگر شهید بشوی من طاقت نمی‌آورم.» برادرم گفت: «مادر! اگر قسمت من رفتن باشد، در خیابان هم با موتور تصادف می‌کنم و می‌میرم. در جبهه هم باشم شهید می‌شوم اما اگر قسمت نباشد در جبهه هم طوری نمی‌شود و سالم برمی‌گردم. آخر که همه می‌میریم ولی بگذار اگر من رفتنی هستم در راه هدفم بروم و بمیرم.»همان اولین باری که به جبهه رفت، در منطقه سومار در عملیات مسلم ابن عقیل شرکت کرد و ۲۰ روز بعد به شهادت رسید. پیکرش مفقودالاثر شد.خواهر این شهید تازه تفحص شده با اشاره به ۳۶ سال دوری و گمنامی برادرش گفت: مادرم یک جور و من یکجور هر کدام به گونه‌ای این ۳۶ سال دوری از برادر را سپری کردیم. همه قبول داشتیم که شهید شده اما مادر جور دیگری تحمل می‌کند. من به عنوان خواهر بزرگتر دو سال بعد از رفتنش کارم فقط گریه کردن بود. الان هم که آمده همه از آمدنش خوشحالند. اگر نمی‌آمد هم من به شخصه می‌گفتم در راه امام حسین(ع) رفته است مثل همه شهدای مفقود الاثر. حالا که برگشته خدا را شکر و اگر هم نمی‌آمد باز هم خدا را شکر می‌کردم. گریه‌هایی هم که می‌کنیم در واقع تحریک احساساتمام است نه اینکه ناراحت باشیم از شهادتش.منبع : تسنیمانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Sun, 08 Jul 2018 08:06:58 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcex78xnjh8p7i.b9bj.html پاسارگاد و تخت جمشید http://www.nedayeenghelab.com/vgldxz0s9yt09zh..ayy262lf.html ]]> فرهنگی هنری Sun, 08 Jul 2018 07:26:13 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vgldxz0s9yt09zh..ayy262lf.html کسب رتبه پنجم ایران در بخش فناوری‌های ماهواره http://www.nedayeenghelab.com/vdcjvyet8uqemyz.fsfu.html به گزارش ندای انقلاب، منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ترازیابی وضعیت فضایی ایران در منطقه، گفت: به منظور درک بهتر از وضعیت ایران در میان کشورهای منطقه اقدام به ترازیابی در بخش‌های مختلف کردیم.وی افزود: بر اساس این ترازیابی، رتبه ایران در منطقه در زمینه فناوری های فضایی، رتبه پنجم است که باید برای ارتقای این فناوری ها در کشور اقدامات موثری داشته باشیم.به گفته منطقی، به مجموعه دانش‌ها و فناوری‌های مرتبط با بررسی فضای اطراف زمین فناوری فضایی اطلاق می شود که این فناوری ها شامل شناخت فضای پیرامون، موشک، ماهواره، اعزام انسان به فضا، شاتل، ایستگاه‌های فضایی و غیره می شود.وی همچنین بیان کرد: البته امروزه فناوری فضایی در حوزه‌هایی مانند ناوبری فضایی، بهینه‌سازی سیستم‌ها، زیرسیستم‌های کوچکتر و سبک‌تر و کارآمدتر، موتورهای فضایی جدیدتر، انرژیهای نو در فضا، پسماندهای فضایی (زباله‌های مداری) و گردشگری فضایی حرفهای جدیدی برای زدن دارد.منبع : فارسانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Sat, 30 Jun 2018 14:45:42 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcjvyet8uqemyz.fsfu.html محور ساسانی فارس ثبت جهانی شد http://www.nedayeenghelab.com/vdcawwney49niw1.k5k4.html به گزارش ندای انقلاب به نقل از ایسنا، در چهل‌ودومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، امروز (۹ تیر) نوبت به بررسی پرونده منظر باستان‌شناسی فیروزآباد یا محور ساسانی فیروزآباد رسید که در ابتدا با توضیح نماینده ایکوموس به عنوان یکی از بازوهای مشورتی کمیته میراث جهانی یونسکو همراه بود. نماینده ایکوموس در ابتدا توضیحی درباره موقعیت جغرافیایی و اهمیت تاریخی و فرهنگی محور ساسانی فیروزآباد ارایه کرد و نکته‌های برجسته این محوطه را برشمرد و از پتانسیل‌های جهانی شدن این محوطه صحبت کرد اما در نهایت با توجه به اطلاعات موجود، نظر بر دیفر شدن این پرونده، یعنی قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد داد تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب شود و به این نکته نیز تاکید کرد که شرایط حفظ و نگهداری این محوطه در حال حاضر بحرانی است و نیازمند به رسیدگی فوری است. پس از آن نوبت به کشورهای مختلف رسید و اسپانیا اولین کشوری بود که پس از صحبت‌ درباره اززش‌های فرهنگی، تاریخی، معماری و باستانی این محوطه، از ثبت جهانی آن بر اساس معیارهای ۲، ۳ و ۵ حمایت کرد و کشورهای چین، کویت، تانزانیا، کوبا، بورکینافاسو، اوگانادا و بحرین نیز در حمایت از اسپانیا، از ثبت جهانی محور ساسانی استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو حمایت کردند. بوسنی و هرزگوین، تونس و بزریل از کشورهایی بودند که ایرادهایی از جمله نقشه‌های باستان‌شناسی و پلان‌مدیریتی را درباره پرونده محور ساسانی فارس مطرح کردند و با پیشنهاد ایکوموس درباره دیفر شدن این پرونده به اجلاس دو سال بعد موافق بودند. نماینده استرالیا نیز نقص‌هایی را متوجه این پرونده خواند اما در نهایت با توجه به ارزش بالای تاریخی و باستانی آن، از ثبت جهانی آن حمایت کرد. کشور نروژ که در ابتدا چندان با ثبت جهانی پرونده ایران موافق نبود، پس از حمایت اکثر کشورها، به جمع حامیان ثبت جهانی آن پیوست. رییس کمیته میراث جهانی از ایران خواست توضیحاتی در دفاع از ثبت جهانی پرونده خود ارایه دهد و عبدالرسول وطن‌دوست، نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو، صحبت‌هایی درباره اهمیت‌های محوطه «محور ساسانی فارس» ارائه کرد و در نهایت اولین پرونده ایران در چهل‌ودومین اجلاس کمیته میراث جهانی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. منطقه حفاظت شده ارسباران به عنوان یک اثر طبیعی دیگر پرونده ایران در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو است که چهارم جولای ( سیزدهم تیر) در شهر منامه بحرین ادامه دارد. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Sat, 30 Jun 2018 14:02:17 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcawwney49niw1.k5k4.html فرهاد جم در نقش روحانی به «ستایش۳» پیوست/ کناره‌گیری حمید گودرزی http://www.nedayeenghelab.com/vdcjhhetauqeihz.fsfu.html به گزارش ندای انقلاب، به تازگی فرهاد جم در نقش حاجی بهبودی به سریال «ستایش۳» پیوسته است. تصویربرداری سریال «ستایش ۳» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب از ۱۰ فروردین در تهران آغاز شده است و این روزها در لوکیشن‌های خیابانی ادامه دارد.همچنین حمید گودرزی چندی پیش به جمع بازیگران این سریال پیوست که بنا به دلایل شخصی از حضور در سریال کناره گیری کرد و شهرام پور اسد جایگزین وی در سریال شد.نرگس محمدی، داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، فریبا نادری، مهدی سلوکی، رضا داوود نژاد، مهدی میامی و ... از بازیگران این سریال هستند.سعید مطلبی نگارش «ستایش ۳» را در ۳۰ قسمت بر عهده داشته و گروه تولید طی ماه‌های آینده به شمال و شهر رامسر و جنوب کشور سفر خواهند کرد. فصل 1و 2 ستایش، در سالهای ۹۰ و ۹۲ از شبکه سه سیما پخش شد. نرگس محمدی، داریوش ارجمند، مهدی سلوکی، زهرا سعیدی، سیما تیرانداز، محمود عزیزی، مهدی پاکدل، حدیث میرامینی و ... از بازیگران فصل های پیشین این سریال بودند.منبع : فارسانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Fri, 29 Jun 2018 14:41:27 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcjhhetauqeihz.fsfu.html آیا جامعه زنان مقصر اصلی پایین آمدن آمار ازدواج هستند؟! http://www.nedayeenghelab.com/vdci33apqt1aw32.cbct.html به گزارش ندای انقلاب، سازمان‌های بین‌المللی آموزش و همکاری زنان در قالب NGO های خاص با برچسب فمنیست و آزادی های فردی زنانه، سالهاست در کشورهای توسعه یافته سعی می‌کنند که در نوع شکل‌گیری و ساختار نقش زنان در جامعه و شکل‌گیری کلونی خانواده تغییرات کلانی را بوجود آورند. تشویق زنان برای کسب موقعیت اجتماعی ویژه، تحصیل و کسب استقلال، الگویی است که از طریق رسانه‌های عمومی در سراسر کشورهای جهان، از نیمه دهه شصت میلادی به صورت هدفمندانه ترویج می‌شود. طبیعی است که خروجی اجتماعی چنین دیدگاهی برای کسب استقلال فردی زنانه، به صورت خیلی مشخص از نیمه دهه هفتاد شمسی با توسعه فضای دانشگاهی، به صورت یک سرفصل تربیتی، در فضای اجتماعی ایران بدل به الگوی نابهنجار شد. الگوی زیستی موصوف به صورت تدریجی در نیمه دهه نود به یک بحران اساسی بدل می‌شود و به نوعی تعادل اجتماعی زیستی در ایران را بر هم می‌زند و آمار ازدواج به شکل محسوسی در ایران- طی بیست سال اخیر - به رتبه نازلی سقوط می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع که چالش‌های اقتصادی در برهم ریختگی تعادل زیستی، در قالب زندگی مشترک نقش بسزایی دارد اما نکته حائز اهمیت این است تغییر زیست زنانه و ترویج میل به استقلال فردی، منجر به‌ تراژدی عدم همگرایی زیستی، در قالب زندگی مشترک، شده است. طبیعی است که «فمنیست ایدئولوژیک» منجر به سبک زیستی می‌شود. نگارنده قصد ندارد از کلیشه رایج فمنیست، برای حصول بهره‌بری کند اما واقعیت این است که شکل ایدئولوژیک فمینیست در شِق رادیکالش، مبتنی بر استقلال‌گرایی زنانه خسرانی را در جامعه زنان ایرانی پدیده آورده که نتیجه‌اش به ناهنجاری تک زیستی منجر شده است. ارتقا حقوق مدنی و اجتماعی، مشارکت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، برابر با وضعیت اجتماعی مردان، از اهداف اولیه فمنیسم ایدئولوژیک محسوب می‌شود و البته هدف نهایی چنین نگره‌ای این است که زن را در موقعیتی قرار دهد تا تابع و تسلیم اراده مردانه در یک زیست مشترک مبتنی بر قواعد رایج اجتماعی نباشد.اما شعارها و اهداف زنانه مدرن در جامعه‌ ما با ورود چنین تربیت اجتماعی خاصی که هنوز تحت سیطره سنت‌ها قرار دارد چه تاوانی را برای جامعه زنان در پی خواهد داشت؟!فیلم «شماره ۱۷ سهیلا » پاسخی مهمی برای این سئوال و نمایشی از تراژدی شبه زن‌سالارانه در جامعه ایرانی است. فیلم بالنده ای که از خط قرمزهای مرسوم کلیشه‌ای دولتی عبور کرده اما خط‌شکن و هتاک نیست، بلکه خیلی نجیبانه و عجیب ساخته شده و فیلمی است که باید در سینمای ایران یک دهه قبل ساخته. فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» نقد اجتماعی صریحی به وضعیت موازنه قدرت اجتماعی درباره مسئله انتخاب در حوزه زناشویی است. سهیلا بانویی حدود ۴۰ ساله دوران استیصال پساتجردی خود را می‌گذاراند و قصد دارد خیلی فوری و اورژانسی به قول پسرک مزاحم فیلم ( مهرداد صدیقیان) ازدواج کند. سهیلا با توجه به عبور از مرز ۴۰ سالگی و عبور از حدود سن جوانی توام با طراوت، همچنان به دنبال گزینه مطلوبی برای ازدواج است و همچنان در گزینش همسر سخت گیر است. کنش‌های اجتماعی سهیلا منتج از تربیت و زیست رایج بیست ساله اخیر است که به صورت یک مد تربیتی زنانه در جامعه فراگیر شده است. لازم به ذکر است که بازیگر نقش سهیلا (زهرا داوود نژاد) با دقت توصیف‌ناپذیری برای این نقش انتخاب شده است، زنی که تمام طراوات جوانی و موقعیت های انتخاب بکر و شاداب خود را از دست داده و نیازی ذاتی و غریزی موجب شده که او به شکل اورژانسی در جستجوی همسری مناسب باشد. گزینه‌های پیش رو از منظر او بشدت تهوع آور هستند. گزینه اولی که برای آشنایی در فیلم معرفی می شود مرد مسنی است که سهیلا او را نمی‌پذیرد و در پس از صرف غذا در رستوران احوالش دگرگون می شود و سهیلا مجبور می شود که او را به بیمارستان برساند. در لوکیشین رستوران درباره مورد معرفی مرد میانسال با دوستش تماس می‌گیرد و اعتراض می کند که علاقه ای ندارد که ازدواج کند و مرد دوم که از او خواستگاری می‌کند پرستار بیمارستانی با نام پژمان است. سهیلا نه خواهان نه گزاره زندگی با مردی مسن و نه گزاره پیوند با مرد مطلقه را نمی‌پذیرد و خواهان گزاره مطلوب‌تر و جوان‌تری است و برای حصول توفیق بیشتر به سراغ خواستگاران قدیمی خود می‌رود اما به نتیجه روشنی دست پیدا نمی‌کند. سهیلا کارزار سختی را پیش رو دارد و شرکت در گروه‌های زوج گزینی (بنگاه همسریابی) را با شکل جدی‌تری دنبال می‌کند و حصول نتیجه نیز غیر ممکن است. تجرد زوال گونه‌اش موجب می شود در کلاس‌های روانشناختی برای مهار امیال شرکت ‌کند. شاید نمایش دراماتیزه ساده‌ سکانس‌ کلاس‌های روانشناختی اهمیت ابعاد تراژدیک زندگی سهیلا را هویدا نمی‌سازد. اما در نیمه پایانی فیلم پس از آنکه با پسرک سرگردان مزاحم آشنا می شود درخواهیم یافت تراژدی سرکوبگری، چه ویرانه فردی غیر قابل مهاری را در جامعه ما برای امثال سهیلاها رقم زده و چه عوارضی دهشتناکی جامعه دختران و زنان ایرانی را تهدیدمی‌کند. در پایان فیلم با دریافت کلیه گزاره‌های دراماتیک در متن فیلم از ابتدا و انتها، درخواهیم یافت، سهیلا مقصر بزرگترین سرکوب‌گری فردی است که در بهار جوانی که فرصت انتخاب بیشتری داشته گرفتار وسواس فردی و استقلال بیشتر شده است. این فیلم، نمایش صادقانه ای از وضعیت سهیلا به صورت خیلی عریان است و صادقانه نشان می‌دهد استقلال زنانه و عدم انتخاب در بهار جوانی زنان توام با نوعی سرکوب‌گری فردی است که تراژدی مذکور فردی، زیر پوست مصدایق مدرنیته اجتماعی و زیست مدرن ،جامعه زنان را مکلف به انتخاب توام با انزوا می‌کند و این روش چه عواقب شومی را برای جامعه ما رقم خواهد زد. . سهیلا مشکل اقتصادی ندارد، حتی خواستگارانش در گذشته ( همانطور که در فیلم نمایش داده می شود ) به چنین مشکلی مبتلا نیستند. اما گزینش فردی توام با سرکوب‌گری و دل سپردن به اقتضائات عرفی برای فرد و جامعه به صورت توامان فاجعه آفرین خواهد بود. کاراکتری که مهرداد صدیقیان بازی می کند و نحوه آشنایی او با سهیلا در جمع بندی دراماتیک می تواند فیلم ادامه نمایش اقتضائات دراماتیک دیگری باشد. زندگی سهیلا از سکانس‌های پایانی که به اتمام می رسد آغازی شگرف خواهد داشت. مطالبه سهیلا در نوع انتخاب همسر به سرانجام نرسیده و او وارد یک فضای آنارشیستی اجتماعی می شود. فرض کنیم اگر او تن به انتخابی که پسرک ولگرد در پیش پایش گذاشته باشد، بنیان‌های اجتماعی دچار دگرگونی‌های پرنقصانی می‌شود. مستقل از هر تحلیلی که فیلم سهیلا شماره ۱۷ بزرگترین ناقوس دهشتناک اجتماعی است که در جشنواره فیلم فجر به صدا درمی‌آید و سازندگان فیلم مسئولیت بیشتری درقبال اثرشان خواهند داشت. سازندگان نباید به این فیلم به شکل یک اثر هنری نگاه کنند و باید این دقت نظر را لحاظ کنند که فیلم آگاهی بخشی ساخته‌اند که خطر بزرگی را به جامعه زنان متذکر می شود و اگر تکلیف و مسئولیت اجتماعی فیلم ساخته شده را بپذیرند با شتاب بیشتری باید فیلم را در اغلب دانشگاه های کشور به نمایش بگذارند تا صدای ناقوس زندگی سهیلا فراگیری بیشتری داشته باشد. منبع : مشرقانتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Fri, 29 Jun 2018 14:36:34 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdci33apqt1aw32.cbct.html «شبی با عبدی» امشب به تلویزیون می‌آید http://www.nedayeenghelab.com/vdcaaoneo49nmo1.k5k4.html به گزارش ندای انقلاب به نقل از تسنیم، محمدحسین لطیفی درباره ماجرای دعوای اکبر عبدی با مهران مدیری که بسیاری از آن صحبت می‌کنند، تصریح کرد: هیچ‌گاه در طول دوران زندگی‌ام توجهی به حاشیه‌ها نداشته‌ام اما جسته و گریخته از دوستان شنیده‌ام که می‌گویند مهران مدیری به «شبی با عبدی» اعتراض داشته و در جایی هم گفته، پخش این برنامه موازی‌کاری ایجاد می‌کند. اما اگر مهران مدیری به من زنگ می‌زد که الان مشاور پروژه و کارگردان این برنامه هستم شاید از جزئیات بیشتر این برنامه آگاهی پیدا می‌کرد. البته که در وهله اعتراض مهران مدیری من در این پروژه نبودم. بعد از اعتراض مهران مدیری به این مجموعه پیوستم تا به تعبیر این دوستان موازی‌کاری نشود.لطیفی با اشاره به اینکه تا امروز برنامه‌ای مثل «شبی با عبدی» در دنیا ندیدم، افزود: برنامه‌ای که قرار است از امشب روی آنتن برود همه می‌بینند که اصلاً ربطی به «دورهمی» و «خندوانه» ندارد و موازی‌کاری معنایی ندارد. به خاطر اینکه کاری است تا امروز در دنیا ندیده‌ام کسی انجام دهد. برنامه‌ای که گروه‌های نمایشی مختلفی را به خود می‌بیند که خودشان نقش می‌نویسند و کارگردانی‌اش می‌کنند و در چند دقیقه رقابت طنزآمیز از مردم نمره می‌گیرند. حالا واقعاً «شبی با عبدی» را چطور می‌توان «دورهمی» دانست؟! هر دفعه دو گروه آزاد نمایشی مثلاً از بندگناوه و آبادان به «شبی با عبدی» می‌آیند که بازیگران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای هستند که موضوعی را دستمایه می‌کنند و به روی صحنه می‌برند. حالا در لا به لای این نمایش‌ها، یک میهمان طنازی هم وجود دارد. ممکن است اکبر عبدی هم راجع به موضوعاتی در نقش‌های مختلف ظاهر شود و این معضلات و یا آموزش‌های زندگی را بازی کند. اصلاً هم "عاشق شدم و عاشق شدی" هم نداریم. خود اکبر عبدی به عنوان محوریت برنامه چندین نقش موضوعات اجتماعی را در کاراکترهای متفاوت(پیرزن، لات، بچه و...) به نمایش درمی‌آورد. حالا واقعاً چه ربطی به کار مهران مدیری دارد، از دوستان هنرمندم می‌خواهم حتماً قبل از هر اظهارنظری اطلاعات جامعی به دست بیاورند.کارگردان «شبی با عبدی» در پاسخ به این سوال که از برنامه خارجی اقتباس نداشته‌اید، اظهار داشت: جالب است بدانید از «شبی با عبدی» کپی خارجی هم نداریم. چون اکثر کارهایی که به روی آنتن رفت از نمونه‌های خارجی برداشت شدند حتی در انتخاب دکور و نوع اجرا؛ کار «دورهمی» و «خنداونه» هم مشابه زیاد دارند. حتی روز اولی که به عنوان مشاور پروژه آمدم دوستان به من گفتند نمونه‌های خارجی را ببینید و از آن‌ها ایده بگیرید. البته می‌توان ایده گرفت ولی باید یک چیز جدیدتری بدست آورد، این کار بسیار سختی است. یک گروهی باید بیایند و نمایشی آموزشی و تأثیرگذار ارائه بدهند که شاید تا به حال آن‌ها را برای یک لحظه هم ندیده باشید. اما مثلاً در کار دوستان ما استندآپ کمدی یک نفره‌ای را می‌دیدیم که یک موضوعی را عنوان می‌کردند یا خوشایند مخاطب است یا خیر! اما «در شبی با عبدی» وقت می‌گذاریم و کار این گروه‌های نمایشی را می‌بینیم تا یک برنامه جدید با اندیشه‌ و بدیعی روی آنتن برود.لطیفی با بیان اینکه در پایان یک دوره اجرای «شبی با عبدی» چهار بازیگر طنز جدی به کشور اضافه می‌شود، تأکید کرد: گروه‌های نمایشی از سراسر کشور به برنامه «شبی با عبدی» می‌آیند و موضوعات جدید و بکری را به نمایش درمی‌آورند. بازی‌هایی که حتماً مخاطب با آن‌ها می‌خندد و در عین‌حال یک وجوه آموزشی هم از این برنامه نصیب مخاطب ما می‌شود. بدانید اگر به این پروژه آمده‌ام به خاطر این تفاوت‌هاست و تأثیرگذاری این برنامه که به تم طنز را به سمت و سوی کاربردی شدن هدایت می‌کند. ما می‌توانیم در پایان یک دوره اجرای «شبی با عبدی» ۴ بازیگر طنز جدی به کشور اضافه کنیم. شاید این کارهای ما باعث می‌شود زنگ خطری برای برخی به صدا دربیاید که مخالفت‌ها را از همان آغاز طرح اولیه فریاد کردند. مگرنه ما موازی‌کاری نداریم و مشکل از جای دیگری است.برپایه این گزارش، شاکله کلی برنامه «شبی با عبدی» به‌نوعی بازآفرینی و خاطره بازی با کاراکترهایی است که آقای عبدی در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف بازی کرده‌اند. بخشی از برنامه با حضور تعدادی از کسانی است که در آن فیلم و سریال‌ها با عبدی هم‌بازی بودند و بخش گفت‌وگو و ارتباط صمیمی با مردم اعم از هنرمند و غیر هنرمند نیز از جمله قسمت‌های این برنامه است. مدت زمان این برنامه در هر قسمت ۹۰ دقیقه است. سید کمال طباطبایی و جواد فرحانی تهیه کنندگان و جواد فرحانی مجری طرح این برنامه هستند. محمدرضا شهیدی‌فرد، محمدحسین لطیفی، سید کمال طباطبایی، جواد فرحانی، مریم نوابی نژاد از اعضای اتاق فکر این برنامه هستند و چندین نویسنده نیز این گروه را همراهی خواهند کرد.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Fri, 29 Jun 2018 14:05:10 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcaaoneo49nmo1.k5k4.html «فخیم‌زاده» به هوش آمد http://www.nedayeenghelab.com/vdcjohetouqeihz.fsfu.html به گزارش ندای انقلاب به نقل از ایسنا و به گفته خسرو امیرصادقی از دوستان و همکاران این بازیگر، حال عمومی مهدی فخیم‌زاده پس از تصادف سه روز قبل رو به بهبود است و ساعتی قبل سطح هوشیاری‌اش برگشته و توانسته با برخی نزدیکان و پزشک معالجش نیز صحبت کند.این هنرمند با تأکید همراهانش همچنان در بخش آی سی یو بستری است. مهدی فخیم‌زاده که اخیرا در شمال کشور مشغول فیلمبرداری آخرین سکانس های فیلم سینمایی جدیدش با نام «مشت آخر» بود، هنگامی که سوار موتورسیکلت بود دچار یک تصادف شدید با موتورسیکلتی دیگر شد که با وجود نداشتن شکستگی، به دلیل ضربه وارد شده به سر در بیمارستان طالقانی چالوس بستری و سپس به تهران منتقل شد. سطح هوشیاری وی در ابتدا خوب بود ولی از ظهر هفتم تیر ماه، میزان هوشیاری پایین آمد که پزشک معالج وی ابراز امیدواری کرده است با درمانی که انجام می شود در روزهای آتی روند بهبودی حاصل شود.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی هنری Fri, 29 Jun 2018 14:02:01 GMT http://www.nedayeenghelab.com/vdcjohetouqeihz.fsfu.html