ایدئولوژی سیاسی ترامپ آشکارتر می‌شود؛
«ملی‌گرایی مذهبی» ترامپ/ دوگانه‌سازی مسلمان ظالم- مسیحی مظلوم
 
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: ۳۵۸۲۸۱
 
Share/Save/Bookmark
 
به نظر می‌رسد که با سخنرانی روز پنجشنبه در مراسم «صبحانه نیایش ملی» در واشینگتن، ترامپ که ظاهرا هیچ پایبندی شخصی به مذهب ندارد، رسما کاربرد مسیحیت اوانجلیستی (تبشیری) را در سیاست کلید زد.
به گزارش ندای انقلاب، در مراسم صبحانه نیایش ملی در واشینگتن، رییس جمهور آمریکا از تهدیدات خشونت بار و ایدئولوژیک علیه آمریکا در دنیای امروز سخن گفت.

وقتی دانلد ترامپ به جهان نگاه می کند، چشم اندازی از تهدیدات بالقوه علیه آمریکا و ارزش های آن می بیند. او روز پنجشنبه در صبحانه نیایش ملی گفت:



" آزادی مذهبی یک حق مقدس است، ولی حقی که در کل دنیای اطراف ما تحت تهدید قرار دارد. دنیا مورد تهدید جدی است. ولی ما قصد داریم به آن سر و سامان بدهیم. این کار من است. من امور را درست می کنم."

او دیدگاه خود را درباره پایان دادن به این تهدیدات چنین خلاصه کرد: توقف تروریزم. توقف آزار مسیحیان در غرب آسیا. دفاع از مرزهای آمریکا در برابر کسانی که " از سخاوتمندی آمریکا برای تخریب ارزش های بسیار عزیز آن استفاده می کنند."



به گفته ترامپ، آمریکایی های مذهبی درون خود امریکا هم در معرض تهدید هستند. ترامپ وعده داد: " به همین خاطر، من شرّ متمم جانسون را کم و آن را کاملا حذف خواهم کرد."

متمم جانسون بخشی از «قانون مالیاتی»Tax Code آمریکاست که رهبران و موسسات مذهبی را از حمایت یا مخالف نسبت به نامزدهای مناصب سیاسی در آمریکا منع می کند. ترامپ در ادامه گفت:

" و اجازه خواهم داد که نمایندگان آیین ما آزادانه و بدون هراس از پرداخت تاوان، ابراز عقیده کنند."

حذف متمّم جانسون به لحاظ نظری به این مفهوم است که موسسات مذهبی و رهبران روحانی می توانند آزادانه و آشکارا از نامزدهای سیاسی حمایت کنند و همچنان از پرداخت مالیات معاف بمانند، و از سوی دیگر می توانند اعاناتی را که از پیروان آیین دریافت می دارند خرج فعالیت های سیاسی کنند.

ترامپ مدافع برنامه ملی گرایی مذهبی است. او در کنار شماری از افراد کلیدی کاخ سفید مانند «استفن بَنِن»(استراتژیست ارشد کاخ سفید) معتقد است که آمریکا نماینده مجموعه ای از ارزش هاست که ریشه در هویت مذهبی این کشور دارد. در حالی که طبق شواهد، خود ترامپ چندان پایبند مذهب به نظر نمی رسد، او از پیوندهایش با رهبران سفیدپوستان مسیحی اوانجلیست(تبشیری) همچون «جری فالوِل جونیور» منتفع می شود.


استفن بَنِن

ترامپ در طول سخنرانی خود استدلال کرد که ارزش های عمیقا مذهبی آمریکا مورد حمله هستند- نه فقط از طریق اعمال خشن افراطیان مسلمان، بلکه از طریق فرسایش ایدئولوژیک:

" ما اجازه نخواهیم داد که یک سَرپُل نابردباری مذهبی، در کل کشور ما گسترش پیدا کند." به نظر می رسد که ترامپ به «افراط گرایی رادیکال اسلامی» اشاره داشت که در سخنرانی های قبلی خود هم روی آن انگشت گذاشته بود. او افزود: " به گوشه و کنار دنیا نگاه کنید و ببینید چه اتفاقی دارد می افتد."



رییس جمهور ایالات متحده وعده داد که از ارزش های آمریکایی دفاع خواهد کرد چرا که " این چیزی است که مردم می خواهند. یک کشور زیبا در پناه خداوند."

آمریکا همیشه «کشوری در پناه خداوند» نبوده است، دست کم به صورت رسمی. اصطلاح در پناه خداوند(under God) تا ۱۹۵۴ در سوگند وفاداری به آمریکا وجود نداشت. دوایت آیزنهاور، اولین رییس جمهور آمریکایی بود که این اصطلاح را به سوگند رسمی افزود و این اصلا اتفاقی نبود. آیزنهاور اولین رییس جمهور آمریکا بود که در مراسم صبحانه نیایش ملی حاضر شد و بعد از او، به مرور زمان، این تبدیل به یک رسم اجباری در میان رییس جمهورهای آمریکایی، به عنوان فرماندهان کل قوای مسلح، شد. در مراسم صبحانه نیایش ملی امسال، ترامپ از آیزنهاور به دلیل باب کردن این رسم به طور ویژه تجلیل کرد.


دوایت آیزنهاور

از جنبه های مختلف، دیدگاه ترامپ درباره ملی گرایی مذهبی، امتداد دیدگاه روسای جمهور جمهوری خواه قبلی آمریکاست. کِوین کروس، استاد دانشگاه پرینستون، در مصاحبه ای در ماه آگوست، این نکته را مطرح کرد که ادبیات مذهبی ترامپ بیشتر مشابه ریچارد نیکسون است تا دویات آیزنهاور. کروس گفت:

" نیکسون از این ادبیات استفاده کرد تا طولانی شدن جنگ ویتنام را توجیه کند؛ تا در برابر کنگره خود را نماد خواست اکثریت خاموش آمریکا معرفی کند. این را دقیقا در ترامپ امروز هم می بینید: این بسیار بیش از یک موضع دفاعی در برابر خارجی هایی است که ارزش های آمریکا را تهدید می کنند، یعنی کسانی که خارج از کشوری در پناه خداوند قرار دارند."


ریچارد نیکسون

همه‌ی این ها به خوبی یافته های اخیر مرکز پژوهش های پیو Pew را روی احساس آمریکایی ها درباره هویت ملی خود منعکس می کند. در حالی که تنها یک سوم آمریکایی ها باور دارند که مسیحی بودن بخشی مهم از آمریکایی بودنِ آن هاست، لیکن در بین همین یک سوم هم اختلاف حزبی و فرقه ای کاملا مشهود است. به این معنا که از میان پرسش شوندگان جمهوری خواهی که به این سوال پاسخ دادند، ۴۵ درصد آن ها جواب مثبت دادند، در حالی که در میان پاسخ دهندگان دموکرات، این رقم ۲۹ درصد بود. ۵۷ درصد از پرسش شوندگانی که به این سوال پاسخ مثبت داند، مسیحی اوانجلیست بودند. به نظر می رسد که پیام ترامپ هم دقیقا همین دسته را مخاطب مستقیم خود می داند. ترامپ بر حس پیوندی که میان ملیت و مذهب در این گروه از آمریکایی ها(سفیدپوست مسیحی اوانجلیست) وجود دارد، تاکید می کند و علیه کسانی که به باور آن ها این هویت را مخدوش می کنند، موضع سخت می گیرد.

و رییس جمهور آمریکا این تبلیغ را از طریق حسّ ترس انجام می دهد. در اظهاراتش در صبحانه نیایش ملی، او توصیفی تکان دهنده از کشتار مسیحیان در خارج از آمریکا ارایه می دهد: " آن ها سر آدم ها را می برند، آن ها را در قفس های آهنی می اندازند....مسلمانان صلح دوست، توسط قاتلان داعشی با بی رحمی مورد آزار قرار می گیرند و کشته می شوند."

او از تهدیدات علیه یهودیان هم صحبت کرد. در واقع او در توصیف خود دایره وسیعی از گروه های مورد آزار را داخل می کند تا حس ترسی را که برای برنامه خود به ان نیاز دارد، برجسته سازد: " ما شاهد خشونتی وصف ناپذیر تحت نام مذهب هستیم؛ اَعمال خبیثانه علیه اقلیت ها؛ وحشت در ابعادی که قابل وصف نیست."

او در آخر نتیجه گرفت که تهدید اساسی برای آزادی مذهبی، تروریزم است.

در حالی که ترامپ همواره از نیاز به ایمنی و امنیت برای آمریکایی ها سخن گفته است، چارچوب صریح ایدئولوژیک کلام او در روز پنجشنبه در صبحانه نیایش ملی، بدیع بود. به مانند اسلاف جمهوری خواه خود، او هم این دیگاه را تبلیغ می کند که "آمریکا به واسطه «تقوای» piety خود، قوی و قدرتمند است. آمریکا علیه تهدید بیگانگان، تروریست ها و ایدئولوژی های مخرّب، یک کشور یگانه‌ی زیبا خواهد بود- و از دید ترامپ این تنها در پناه خداوند ممکن خواهد بود"

منبع: The Atlantic