پشت پرده سایتهای خبری(1)/خبرآنلاین
 
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: ۹۶۳۸
 
Share/Save/Bookmark
 





گفته مي شود كه در حال حاضر حمايت مالي لاريجاني از «خبرآنلاين» كه به همراه روزنامه خبر به عنوان رسانه هاي رئيس مجلس شناخته مي شوند، قطع شده است.






گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ به دنبال سلسله گزارش‌ها و ياداشت‌هاي گروه سياسي خبرگزاري دانشجو پيرامون سايت‌هاي پربازديد خبري داخل كشور، تاريخچه تأسيس سايت «خبرآنلاين» بررسي مي‌شود.
 
سايت خبرآنلاين كه در بخش سياست خارجي‌، فرهنگي و اخبار سياسي داخلي با برنامه‌ريزي حرفه‌اي و با اهداف مشخص عمل مي‌كند، ‌از پربازديدترين سايت‌هاي خبري كشور محسوب مي‌شود.‌

«خبر آنلاين» به صاحب امتيازي حسين واحدي پور و مدير مسئولي رضا مقدسي، در آذر ماه سال 1387 منتشر شد.
 
رضا مقدسي در آن تاريخ گفت: اين نشريه (خبرآنلاين) با رويکرد خبري و تحليلي با هدف نقد و تحليل وقايع و رويدادهاي کشور راه اندازي مي شود.
 
وي با توجه به ترکيب شوراي راهبردي اين روزنامه در ادامه توضيح داد: نشريه الکترونيکي خبر آنلاين و روزنامه خبر به دليل اينکه به هيچ نهاد و سازماني، دسته و حزبي وابسته نيست با خط مشي سياسي مستقل و با هدف بررسي، تحليل و تجزيه دقيق رويدادهاي کشور راه اندازي و فعال مي شود.
 
البته بررسي اعضاي شوراي راهبردي اين روزنامه سبب مي‌شود تا آنچه خط مشي سياسي مستقل «خبرآنلاين» عنوان شده است، مورد ترديد واقع شود.
 
حسين انتظامي و ساير اعضاي شوراي راهبردي اين سايت كه داراي سابقه كار مطبوعاتي هستند، از پايه‌گذاران روزنامه جام جم (متعلق به صدا و سيما) در دوران رياست لاريجاني بر اين سازمان بودند.

آنها زماني اين روزنامه را ترك كردند که عزت‌الله ضرغامي به دنبال خداحافظي لاريجاني از رسانه ملي، به رياست صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منسوب شد.
 
انتظامي آن‌قدر مورد اعتماد لاريجاني بود كه بعد از انتساب وي به عنوان دبير شوراي امنيت ملي، همراه وي شده در سمت سخنگوي اين شورا انجام وظيفه كند.
 
چندي بعد انتظامي و تيم همكار وي به پرتيراژترين روزنامه آن زمان کشور يعني همشهري نقل مكان كردند تا جايگزين زائري شوند و تغييراتي گسترده را رقم بزنند.
 
پس از مديريت دو ساله انتظامي بر همشهري اختلافات بوجود آمده بين قاليباف و انتظامي که همچنان تلاش داشت به جريانات سياسي قبلي خود وفادار بماند باعث شد تا قاليباف پس از انتخاب مجدد خود به عنوان شهردار تهران چهره اي نزديک تر به خود يعني علي اصضر محکي که از مديران وي در نيروي انتظامي به شمار مي آمد را در همشهري جايگزين انتظامي كند.
 
کنار گذاشته شدن انتظامي از روزنامه همشهري همزمان با رياست لاريجاني بر مجلس هشتم بود.

در حالي كه گمانه زني‌ها از او به عنوان يکي از مديران لاريجاني در مجلس نام برده مي شد، اما انتظامي و تيم همراه وي ترجيح دادند پس از همشهري فعاليت خود براي جريان مطبوع خود در قالب رسانه پيگيري كنند.
 
خط مشي خبرآنلاين

كاركرد خبرآنلاين در مورد اخبار مرتبط با سياست خارجي از نشر آگاهان سياسي، تشابهات فراواني با مشي مدعيان اصلاح طلبي دارد اما يقيناً چنين ادعايي مورد تأييد مسئولان اين سايت نيست.

درمورد خط دنبال كردن اخبار فرهنگي در اين سايت نيز مي‌توان به تشابه ميان خبرانلاين و بعضي از نشريات مجموعه همشهري اشاره كرد.
 
البته تلاش براي حركت بدون جنجال سازي و استفاده از تيترهاي حرفه‌اي براي اخبار حاشيه‌ساز،‌ از جمله خصوصيات اخبار منتشر شده توسط اين سايت است.
 
در مواقع گوناگون كه مناقشاتي ميان مجلس و يا لاريجاني به عنوان رياست مجلس با دولت بوجود آمده است، خبرانلاين ضمن ورود فعال و در عين‌حال چراغ خاموش، ‌تلاش كرده است تا هم از جناح سياسي مورد نظر خود دفاع كند تا جنبه محافظه‌كارانه كار خود حفظ كرده باشد.
 
از سوي ديگر در چنين مواقعي،‌ «خبرآنلاين» مي‌كوشد تا وجهه ‌حرفه‌اي و جذاب سايت خود را نيز در برابر چشمان مخاطب تغيير ندهد.
 
آنچه خبرآنلايني‌ها مي‌گويند

خبرآنلاين تنها سايت خبري كشور است كه به صورت آشكار خود و اعضاي هيئت تحريريه‌اش را با ذكر نام معرفي مي‌كند.‌
 
در صفحه‌اي كه به اين منظور در سايت قرار گرفته آمده است: «خبرآنلاین به عنوان نسخه الکترونیکی روزنامه «خبر» که پیش از نسخه چاپی آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته، آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.»
 
در ادامه معرفي اين سايت مي‌خوانيم:

«این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد.»
 
«خبر»ي كه منتشر، تعطيل، منتشر و تعطيل شد!

همانگونه كه اشاره شد،‌ اخبار  منتشر شده در «خبرآنلاين» به صورت روزنامه‌اي با عنوان خبر نيز منتشر مي‌شد اما توقف اين روزنامه در سال 1390 متوقف شد.
 
هرچند مشکلات مالی به عنوان دليل تعطيلي از سوی علیرضا معزی، مدیرمسئول روزنامه خبر صرفاً کلیات بود اما دلايل ديگري نيز در اين ارتباط مطرح شده است.
 
در حالي كه در محافل رسانه ای و سیاسی، روزنامه خبر و سایت این روزنامه به عنوان رسانه های منتسب به علی لاریجانی قلمداد می شوند و این مسئله هیچ وقت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تکذیب یا رد نشده است.
 
از سوي ديگر شنيده شده است كه در پاييز سال 89، علی لاریجانی همه حمایت های خود را از حسین انتظامی، گرداننده اصلی این دو رسانه قطع می‌كند و در نتيجه او مصمم به تعطيل كردن روزنامه خبر تا اطلاع ثانوی مي‌شود.
 
شنيده‌ها حاکی از آن است که قطع حمایت های لاریجانی از انتظامی به خاطر نگرانی از ارتباطات گسترده و مراودات او با همه طیف های اصلاح طلب و اصولگرا،ملی مذهبی ها،اشخاصی چون هاشمی رفسنجامی،قالیباف،مشایی،جاسبی و . . . صورت گرفته است.
 
درهمين رابطه شنيده مي‌شود كه رئیس مجلس شورای اسلامی قصد دارد برای ارائه دیدگاههای خود،سایت شخصی راه اندازی کند.
 
البته تعطيلي اين روزنامه يك بار ديگر نيز اتفاق افتاده بود.
 
گفتني است كه يك‌بار ديگر در بازه زماني آذرماه 1388 تا ارديبهشت 1389 نيز انتشار روزنامه خبر متوقف شده بود.
 
در آن زمان هم عنوان شد كه روزنامه خبر به دليل مشكلات مالي و سختي‌هاي كار انتشار روزنامه، ‌متوقف شده است اما دلايلي براي تعطيلي آن از گوشه‌و‌كنار شنيده شد كه مشابه دلايل عدم انتشار آن در سال 90 بود.
 
در هر حال «خبر» در آن زمان، بار ديگر منتشر شد تا براي دومين بار، با ذكر دلايلي تكراري، عدم انتشار خود را از ابنداي سال جاري اعلام كند.
 
خبرآنلاين و گلايه‌ها

گفتني است گلايه‌ها از اين سايت خبري در محافل حاميان انقلاب اسلامي كه از كاربران اينترنت هستند نيز، كم و بيش وجود دارد.

شايد نحوه عمل‌كرد اين سايت در دوران وقوع فتنه انتخاباتي سال 88 و موضوع وقف دانشگاه آزاد از جمله شاخص‌ترين اين گلايه‌ها باشد كه به نظر نمي‌آيد گلايه‌هاي ناحقي باشد.